Marketing in de verdrukking


Is het echt zo dramatisch? Ja. In steeds meer ondernemingen wordt de marketingfunctie gemangeld tussen productie, inkoop en logistiek en vooral de financiële afdeling. Marketing is weer helemaal terug bij af. Wat uit de fabriek komt, moet leuk verpakt worden en goed verkocht. Hoe, dat is het probleem van de marketeer. Vooral in fmcg. In veel sectoren woedt al jaren een flinke prijzenslag, consumenten eisen lage prijzen, want anders hoppen ze over naar een concurrent. En in zijn nek voelt de marketeer de hete adem van zijn CFO.
Geen wonder dat kortetermijnacties steeds sterker domineren. De CFO heeft niks met merkenbouw op de lange termijn, want hij kan niet zien wat daarmee dit jaar verdiend is. Wat hij wel kan zien, is het effect van die ene prijspromotie in maand X.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNatuurlijk weet de marketeer dat hij het met louter prijsacties en leuke promo’s op de winkelvloer alleen niet redt. Want koopjesjagers laten zich niet binden. Het vervelende is dat marketeers ook wel weten dat ze met pushgerichte prijsacties flinke schade kunnen aanbrengen aan de merkwaarde van hun product. Wat ooit in de ramsj heeft gelegen, verliest zijn (premium-)status voor een hele lange tijd. Wat te doen voor marketeers om aan deze neerwaarts gerichte spiraal te ontkomen? Het belangrijkste is dat ze moeten wachten op betere tijden. Als de wereldeconomie fundamenteel aantrekt, komt er hopelijk weer wat ruimte vrij.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid