Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing in de verdrukking

Het is binnen veel ondernemingen slecht gesteld met het aanzien van marketing. Boekhouders regeren, marketeers raken steeds verder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Is het echt zo dramatisch? Ja. In steeds meer ondernemingen wordt de marketingfunctie gemangeld tussen productie, inkoop en logistiek en vooral de financiële afdeling. Marketing is weer helemaal terug bij af. Wat uit de fabriek komt, moet leuk verpakt worden en goed verkocht. Hoe, dat is het probleem van de marketeer. Vooral in fmcg. In veel sectoren woedt al jaren een flinke prijzenslag, consumenten eisen lage prijzen, want anders hoppen ze over naar een concurrent. En in zijn nek voelt de marketeer de hete adem van zijn CFO.

related partner content for mobile comes here

Geen wonder dat kortetermijnacties steeds sterker domineren. De CFO heeft niks met merkenbouw op de lange termijn, want hij kan niet zien wat daarmee dit jaar verdiend is. Wat hij wel kan zien, is het effect van die ene prijspromotie in maand X.

Natuurlijk weet de marketeer dat hij het met louter prijsacties en leuke promo’s op de winkelvloer alleen niet redt. Want koopjesjagers laten zich niet binden. Het vervelende is dat marketeers ook wel weten dat ze met pushgerichte prijsacties flinke schade kunnen aanbrengen aan de merkwaarde van hun product. Wat ooit in de ramsj heeft gelegen, verliest zijn (premium-)status voor een hele lange tijd. Wat te doen voor marketeers om aan deze neerwaarts gerichte spiraal te ontkomen? Het belangrijkste is dat ze moeten wachten op betere tijden. Als de wereldeconomie fundamenteel aantrekt, komt er hopelijk weer wat ruimte vrij.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in