Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers worstelen met het ‘hogere doel’ van het bedrijf

Marketeers vinden purpose belangrijk, maar hebben moeite met meten resultaten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twee derde van de marketeers heeft in de onderneming te maken met een fundamentele herbezinning op de corporate positionering en het ‘hogere doel’ van de onderneming. Bijna alle marketeers (90% ) vinden ‘purpose’ belangrijk voor de groei van het bedrijf en merken, maar veel van hen hebben moeite de effecten te meten. Slechts de helft meent dat de invloed op de sales is vast te stellen, terwijl een derde (30%) denkt dat de impact op de aandelenkoers aan te tonen is. Ook blijkt een flink deel het lastig te vinden het hogere doel te communiceren met de buitenwereld. Een derde vindt de onderneming daar weinig succesvol in.

related partner content for mobile comes here

Dat blijk uit de Global Brand Purpose Survey van de internationale World Federation of Advertisers, dat een onderzoek hield onder 828 merkmarketeers in 33 landen. Het onderzoek werd gepresenteerd als onderdeel van de Global Marketer Week in Sydney deze week.

Enkele opvallende conclusies:

- Het effect van ‘goed doen’ op sales is dan lastig te bepalen, volgens marketeers is het eenvoudiger te meten voor reputatie en betrokkenheid van de consument. 

- Marketeers zien verantwoord ondernemen vooral als ethisch zakendoen en als iets positiefs doen voor de maatschappij. De aanpak van mondiale vraagstukken en het milieu vinden ze minder belangrijk dan vorig jaar.

- Twee derde van de marketeers meent dat goede communicatie over de purpose van cruciaal belang is voor het aantrekken van de beste talenten door de organisatie.

- Marketeers zien Unilever en P&G als leidende ondernemingen met een ‘purpose’, beide kregen 14% van de stemmen. Google en Apple volgen met 11% en 10% .

- Er is een kloof tussen bedrijven en klanten. Marketeers definiëren ‘purpose’ vooral als iets ethisch en maatschappelijks. Consumenten vooral als iets wat op de relatie met klanten is gericht.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in