Marketeers worstelen met het ‘hogere doel’ van het bedrijf


Twee derde van de marketeers heeft in de onderneming te maken met een fundamentele herbezinning op de corporate positionering en het ‘hogere doel’ van de onderneming. Bijna alle marketeers (90% ) vinden ‘purpose’ belangrijk voor de groei van het bedrijf en merken, maar veel van hen hebben moeite de effecten te meten. Slechts de helft meent dat de invloed op de sales is vast te stellen, terwijl een derde (30%) denkt dat de impact op de aandelenkoers aan te tonen is. Ook blijkt een flink deel het lastig te vinden het hogere doel te communiceren met de buitenwereld. Een derde vindt de onderneming daar weinig succesvol in.
Dat blijk uit de Global Brand Purpose Survey van de internationale World Federation of Advertisers, dat een onderzoek hield onder 828 merkmarketeers in 33 landen. Het onderzoek werd gepresenteerd als onderdeel van de Global Marketer Week in Sydney deze week.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEnkele opvallende conclusies:
- Het effect van ‘goed doen’ op sales is dan lastig te bepalen, volgens marketeers is het eenvoudiger te meten voor reputatie en betrokkenheid van de consument.
- Marketeers zien verantwoord ondernemen vooral als ethisch zakendoen en als iets positiefs doen voor de maatschappij. De aanpak van mondiale vraagstukken en het milieu vinden ze minder belangrijk dan vorig jaar.
- Twee derde van de marketeers meent dat goede communicatie over de purpose van cruciaal belang is voor het aantrekken van de beste talenten door de organisatie.
- Marketeers zien Unilever en P&G als leidende ondernemingen met een ‘purpose’, beide kregen 14% van de stemmen. Google en Apple volgen met 11% en 10% .
- Er is een kloof tussen bedrijven en klanten. Marketeers definiëren ‘purpose’ vooral als iets ethisch en maatschappelijks. Consumenten vooral als iets wat op de relatie met klanten is gericht.
WFA1.jpg
WFA2.jpg
WFA3.jpg
WFA4.jpg
WFA5.jpg
WFA6.jpg
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid