Maak je strategie streetwize!
Via een oud-directeur van mij ben ik in contact gekomen met Matt van der Poel CXO (Chief Experience Officer) van Fresh Forward. En zeker niet zomaar! Ook hij ziet net als ik Blue Ocean Strategy als de next level vernieuwing van je business. Heerlijk in gesprek gegaan met deze creatieve geest.
Huiskamer
“Belangrijk in de sessies die ik met bedrijven doe is hen te vragen: in welke business zit je nu eigenlijk en waarom? Waar geloof je nu echt in? Als ze eenmaal die vragen hebben beantwoord, dan kom je vanzelf met ze in een next level.” Het bedrijf Fresh Forward zit in Hilversum naast het pand van BNN. Echt een beleving om daar binnen te zijn. Het kantoor is ingericht als huiskamer. Je kan lekker aan de keukentafel werken of als je liever diep wegzakt in een bank is dat ook prima. We gaan in de ruimte tegenover het kantoor zitten. Hier is de beleving nog groter. Een bank gemaakt van autoblik, kussens die lijken op keien en tekeningen van bomen aan de muur. De buitenwereld is hier naar binnen gehaald.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Positieve bril
Matt neemt bedrijven mee op reis als ze een nieuw licht op hun bedrijf willen laten schijnen, soms ver weg of dichtbij. “Ik stuur mijn klanten de straat op. Het is belangrijk dat ze een streetwize strategie ontwikkelen. Vaak liggen er zoveel ideeën gewoonweg op straat. En ze moeten ook leren dromen en die dromen gaan ze uittekenen. Uiteraard voel je je daar in het begin wat onwennig over, maar ik zie heel vaak dat het werkt. Het antwoord op hun vraag ligt meestal in de tekening.” Maar als je je klanten de straat op stuurt, lopen ze dan niet wat doelloos rond? Matt:“Zeker niet, ze krijgen opdrachten mee en het is belangrijk dat ze met een positieve en creatieve bril de wereld in gaan kijken.”
Kinderlijke fantasie
Lukt het iedereen wel om verbeeldingskracht te hebben? Matt:“Ach, dat heeft iedereen. Natuurlijk zorg ik ervoor dat ik oefeningen met ze doe. Veel mensen hebben ingesleten gedachtepatronen en ik maak de kinderlijke fantasie vrij die zich ook in hun hoofd bevindt. Daarbij wil ik hun verhaal weten, dat is veel belangrijker dan hun product of dienst. Er zijn bedrijven die zeggen dat ze woningen bouwen, maar dan roep ik: het gaat niet om die woningen, je business draait om het aanbieden van een lekker leven. Daarnaast pas ik Blue Ocean Strategy technieken toe, hiermee creëren ze nieuwe dimensies binnen hun business. Bedrijven zullen bijvoorbeeld buiten hun branche moeten gaan kijken om tot vernieuwing te komen.”
Hernieuwd optimisme
Matt is de man achter de herpositionering van Iglo thuismenu en het succes van Cup-a-Soup. “We hebben bedacht dat Cup-a-Soup eigenlijk zou moeten concurreren met koffie, zoute koffie wel te verstaan. Dus hebben we besloten Cup-a-Soup dezelfde plek in het bedrijf te geven als koffie, juist ja, bij de koffiemachine.” Erg interessant vind ik dat hij heeft samengewerkt met de Gentse hoogleraar Helmut Gaus (nu met pensioen overigens). Gaus is er namelijk van overtuigd dat we voor een periode van hernieuwd optimisme staan, een tijd van verlichting en drang naar vrijheid. Best lastig om te geloven als je naar het nieuws kijkt en alles economische crisis is wat de klok slaat. Matt: ‘’Ja, de echte crisis moet nog beginnen en wel na 2021. Er komt eerst een nieuwe hippietijd aan.” En dan vervolgt hij met een intrigerende opmerking, waarbij ik moet bekennen dat ik helaas te vroeg geboren ben: ‘’Er komt ook een nieuwe sexuele revolutie aan. Net als Gaus denk ik dat er een nieuwe generatie mei 68’ers zal aantreden. De Occupy Beweging is een voorbode daarvan.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid