Klantvriendelijkheid in Nederland scoort mager


Supermarkten en reisorganisaties behalen de hoogste score. Branches waarbij weinig of geen sprake is van persoonlijk contact scoren het laagst. Vooral energiemaatschappijen en telecombedrijven krijgen een onvoldoende voor hun klantvriendelijkheid. Dat persoonlijk contact alleen niet zaligmakend is, blijkt uit de relatief hoge score voor thuiswinkels; met een 6.7 ligt dit iets boven het landelijk gemiddelde.
Ruim één op de drie Nederlanders geeft aan dat persoonlijk contact op de winkelvloer absoluut noodzakelijk is om klantvriendelijk gevonden te worden. Vooral ouderen en lager opgeleiden zijn deze mening toegedaan. Eén op de vijf Nederlanders denkt dat dit persoonlijk contact geen voorwaarde is, maar geven wel aan dat de meeste bedrijven andere vormen van contact nog niet goed geregeld hebben. 39 procent van alle Nederlanders denkt dat klantvriendelijkheid zonder persoonlijk contact zonder meer mogelijk is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMensen die denken dat klantvriendelijkheid alleen mogelijk is met persoonlijk contact, zijn het minst te spreken over de klantvriendelijkheid van het Nederlandse bedrijfsleven.
In lijn met eerdere onderzoeken
Volgens Cris Donze, expert klantmanagement bij MarketResponse, zijn de onderzoeksresultaten in lijn met de uitkomsten van eerdere onderzoeken naar klantvriendelijkheid. Het bureau roept consumenten op hun klantvriendelijkste ervaringen te delen op www.klantvriendelijkstebedrijf.nl.
Het bedrijf met de meest klantvriendelijke ervaring dingt mee naar de ‘Rode Loper van 2009’. Deze prijs wordt 22 september aanstaande uitgereikt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid