Kijkersonderzoek verandert
‘Gewoon’ thuis voor de buis zitten is een uitstervend fenomeen. Interactieve tv is in opkomst, waardoor reclameboodschappen naar believen kunnen worden overgeslagen dan wel op een dieper niveau worden bekeken, mensen kijken steeds vaker buitenshuis en – misschien wel de belangrijkste verandering – ze doen aan media multi-tasking. Dat alles heeft zijn weerslag op de manier waarop de impact van commercials wordt gemeten. Het traditionele (en dure!) TV Audience Measurement (TVAM), gebaseerd op kijkerspanels die thuis hun eigen kijkgedrag registreren, voldoet niet meer. De toekomst is aan een nieuw meetinstrument, de Portabele People Meter (PPM), waarmee de mediaconsumptie op elke gewenste plaats kan worden geregistreerd. Maar dat apparaatje is maar net op de markt, en er wordt nog volop aan gesleuteld. Bovendien is het, voorlopig althans, minstens zo duur als TVAM. Nog even afwachten dus maar.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid