Kamer wil aanpak alcoholreclame jongeren
Eerste resultaat is dat op etiketten van vruchtensappen of frisdranken waaraan alcohol is toegevoegd (bijvoorbeeld Bacardi Breezer) straks moet staan hoeveel alcohol erin zit en dat het product niet mag worden verkocht aan personen onder de zestien jaar. De Tweede Kamer nam ‒ VVD uitgezonderd ‒ daarover een motie van GroenLinks aan. Een andere motie van GroenLinks om de mixdranken uit supermarkten te weren en alleen bij slijterijen te verkopen, haalde het niet. Kamerlid Hermann wilde dit, omdat ze vindt dat de leeftijdscontrole in gewone winkels vaak tekortschiet. Daardoor lukt het jeugdigen toch vaak de populaire drankjes te kopen. De Kamer was het verder eens dat er specifiek beleid moet komen om alcoholmisbruik door jongeren tegen te gaan. Zo moeten de GGD's op basisscholen voorlichting gaan geven over de gevaren van alcohol. Verder vindt de Tweede Kamer dat het onderzoeksinstituut NIGZ 450.000 gulden moet krijgen om alcoholgebruik onder jongeren beter in kaart te brengen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is verheugd met de maatregelen. Het bureau komt begin volgend jaar met een nieuwe campagne over de verkoop van alcohol aan jongeren (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid