Overslaan en naar de inhoud gaan

Kamer wil aanpak alcoholreclame jongeren

De Tweede Kamer heeft (op CDA en VVD na) ingestemd met moties om jongeren beter te beschermen tegen alcohol. Zo wil zij dat de regering een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eerste resultaat is dat op etiketten van vruchtensappen of frisdranken waaraan alcohol is toegevoegd (bijvoorbeeld Bacardi Breezer) straks moet staan hoeveel alcohol erin zit en dat het product niet mag worden verkocht aan personen onder de zestien jaar. De Tweede Kamer nam ‒ VVD uitgezonderd ‒ daarover een motie van GroenLinks aan. Een andere motie van GroenLinks om de mixdranken uit supermarkten te weren en alleen bij slijterijen te verkopen, haalde het niet. Kamerlid Hermann wilde dit, omdat ze vindt dat de leeftijdscontrole in gewone winkels vaak tekortschiet. Daardoor lukt het jeugdigen toch vaak de populaire drankjes te kopen. De Kamer was het verder eens dat er specifiek beleid moet komen om alcoholmisbruik door jongeren tegen te gaan. Zo moeten de GGD's op basisscholen voorlichting gaan geven over de gevaren van alcohol. Verder vindt de Tweede Kamer dat het onderzoeksinstituut NIGZ 450.000 gulden moet krijgen om alcoholgebruik onder jongeren beter in kaart te brengen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is verheugd met de maatregelen. Het bureau komt begin volgend jaar met een nieuwe campagne over de verkoop van alcohol aan jongeren (ANP).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in