Janneke van Wanrooy (Cloetta): ‘Wij geloven in de kracht van goed genieten’


Janneke van Wanrooy is global candy marketing & sustainability director bij Cloetta, de van oorsprong Zweedse snoepfabrikant, die nu in meer dan 60 landen verkoopt. In het gigantische portfolio van deze snoepgigant zitten – door overnames in het verleden – ook een aantal aansprekende Nederlandse snoepmerken zoals Red Band (‘Als je voor pret bent’), Venco (opgericht anno 1878 in de Spuistraat te Amsterdam) en Sportlife (een merk dat vroeger in handen was van de Nederlandse kauwgumfabriek Maple Leaf). Die marketing en duurzaamheid uit de functietitel van Van Wanrooy komt bijvoorbeeld samen bij het zogeheten ‘PlantPack’ voor alle Cloetta producten, waardoor veel minder plastic nodig is om producten te verpakken. Dat roept dan wel de vraag op hoe het zit met het plastic in de kauwgom zélf. Een ander klassiek Nederlands kauwgummerk, BenBits, dat door investeringsmaatschappij Nederlands Merkgoed nieuw leven werd ingeblazen, daagt de markt namelijk al sinds 2021 uit met een kauwgum zónder microplastics. Van Wanrooy is weliswaar niet verantwoordelijk voor kauwgum, maar voor snoep, maar kan wel goed uitleggen waarom. ‘Een volledig natuurlijke kauwgum kan - in ieder geval op dit moment - helaas nog niet tippen aan de kwaliteit, smaak en textuur van de huidige variant.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid