Internetshoppers verkiezen gemak boven prijs


Marktonderzoekbureau Nielsen ondervroeg 1000 internetters over hun online shopgedrag met betrekking tot de feestdagen. Op de vraag waarom men online shopt, antwoordde het grootste gedeelte dus 'vanwege het gemak'. Op de tweede plek staat 'vanwege tijdwinst' (77 procent), gevolgd door 'de mogelijkheid om te vergelijken'(61 procent) en 'om spullen makkelijk te vinden'(56 procent).
Slechts 46 procent noemt prijs als reden om online te verkiezen boven een 'echte'winkel. Een nog lager percentage van 24 procent noemt 'lage verzendkosten' als reden om online te winkelen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen verrassende uitkomst, aldus Nielsen: 'Online winkeliers focussen tijdens de feestdagen met name op promoties. En dat geeft resultaat op korte termijn. Op de lange termijn echter zorgt 'gemak'ervoor dat mensen terugkeren. Het feit dat spullen verkrijgbaar zijn op ieder moment van de dag, de brede selectie en het feit dat je je niet door mensenmassa’s heen hoeft te worstelen in de winkels.'
En hoeveel gaan mensen uitgeven tijdens de feestdagen? Amerikanen zijn dit jaar voorzichtig en denken evenveel uit te geven als in 2006. 35 procent denkt 25-50 procent van hun totale kerstbudget te spenderen aan online shopping. 33 procent denkt minder dan 25 procent te spenderen online.
Nielsen verwacht dat het kerstbudget ietwat aan het slinken is en dat de jaarlijkse 20 procent groei in online kerstsales daarom dit jaar niet gehaald wordt.
Waar winkelen Amerikaanse online shoppers het liefste? Bij Dell, zo blijkt uit de antwoorden; 79 procent was zeer tevreden over de koopervaring alhier. Barnesandnoble.com en Netflix volgen op korte afstand, met ieder 77 procent zeer tevreden klanten.
Nielsen onderzocht tenslotte welke cadeautjes dit jaar favoriet zijn en komt tot de volgende lijst:
Online kerstshoppers denken dit jaar meer geld dan vorig jaar te besteden aan speelgoed en games, en aan cadeaubonnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid