Interne merkopbouw essentieel
Waarom kunnen merkstrategieën nooit succesvol zijn zonder interne communicatie? Simpelweg omdat je geen merk kunt bouwen op loze beloften. Alleen wanneer bedrijven erin slagen de kern van hun merk geloofwaardig over te dragen op medewerkers, kunnen productbeloften tegenover de markt worden waargemaakt. Stemt de externe communicatie niet overeen met de organisatie-identiteit, en wordt het merk intern dus niet geaccepteerd, dan kan de totale merkstrategie mislukken.
Welke factoren dragen nu bij aan succesvolle interne merkopbouw? Allereerst uiteraard een heldere, sterke merkidentiteit. Verder maken effectieve programma’s veelvuldig gebruik van succesverhalen uit de dagelijkse ondernemingspraktijk, die allemaal terug te voeren zijn tot een gemeenschappelijke noemer: de dimensies van de merkidentiteit. Ook moet de interne merkopbouw worden verspreid over veel verschillende instrumenten, om interactiviteit en continue dialoog met de medewerkers te bevorderen. Don’t preach, interact luidt het credo. Dialoog maakt immers continue reflectie over de merkidentiteit mogelijk.
Internal branding mag geen eendagsvlieg zijn. Merkenboeken of imagevideo’s verdwijnen vaak in een la. Alleen het structureel betrekken en informeren van medewerkers leidt tot succes. Om de acceptatie te vergroten, moet de informatie actueel en relevant zijn en aansluiten op de dagelijkse activiteiten en werkelijkheid van werknemers. Tot slot kunnen interne brandingprogramma’s effectief worden doorgevoerd met twee instrumenten: action learning en collaborative communication.
<#FONT SIZE=1>Bron: absatzwirtschaft
<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid