Hoe een koe een haas vangt
Uiteraard is ons product innovatief, van top kwaliteit en men zou het 'en masse' moeten afnemen. Natuurlijk vind ik dat! Maar als het dan op papier staat, klinkt het arrogant, of vreselijk zelfingenomen en pretentieus. Met als gevolg dat ik iedere tekst die ik schrijf, herschrijf, wis en weer opnieuw schrijf en telkens hoor ik de zin “Je product kan fantastisch zijn, maar als niemand dat weet, zal het nooit succesvol worden” door mijn hoofd galmen.
Dan gaat opeens mijn telefoon en de donderdag krijg een verrassende wending. Een oud studiegenoot nodigt me uit om een lezing van hem bij te wonen over de situatie in Syrië. Snel bel ik een vriendin, regel de oppas, trek mijn hoge hakken aan en doe knalrode lippenstift op. Klaar voor een avondje uit.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe vriend in kwestie is mijn trouwe studiemaatje geweest tijdens de 4 maanden dat ik Arabisch studeerde. Bij de keuze voor deze studie zag ik mezelf zitten als onderhandelaar tussen de oude sjeiks, rijdend op kamelen als in 'Lawrence of Arabia'. Toen ik er achter kwam dat het studentenleven als aankomend arabist weinig overeenkomsten had met het beeld dat ik had van mijn studententijd, koos ik snel voor een mainstream studie als bedrijfswetenschappen.
Hij niet. Hij ging dóór, deed er nog een studie naast, studeerde Cum Laude af als arabist, reisde jarenlang door het Midden Oosten, schreef een boek en verscheen als commentator op televisie; de held.
Als we aankomen bij de Arabische kring zit de kleine en bedompte zaal redelijk vol. Het publiek is gemengd, maar zeer deskundig. Mijn studiegenoot begint zijn verhaal en hij doet het goed, briljant zelfs. Deskundig en analytisch gaat hij in tegen de mening van allerlei hoogwaardigheidsbekleders die in de zaal blijken te zitten. Hij heeft kennis en talent; alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig.
Na afloop drinken we samen een biertje en horen we hem uit over alle ontwikkelingen in zijn recent ontvouwen schrijverswereld. Daarna stel ik hem de vraag die al een tijdje op mijn lippen brandt...wat doe je aan marketing? Het voelt bijna slecht om bij hém over marketing, mediatraining en al dat soort zaken te beginnen; hij is immers een schrijver. Hoe gebruikt hij Social Media, hoe activeert hij zijn doelgroep? Al het soort vragen die voor ons, marketeers, net zo logisch zijn als dat je iedere ochtend je tanden poetst. Hij kijkt me aan met een blik die ik ogenblikkelijk herken van uit de spiegel en die ik tot een paar uur geleden zelf in mijn ogen had.
En dan begint het weer te borrelen, mijn hart gaat sneller kloppen, mijn ademhaling versnelt het ene idee komt na het andere. En tot midden in de nacht vul ik mijn marketingplan met de meest fantastische ideeën en strategieën om zo snel mogelijk zo veel mogelijk boeken te verkopen ...Zo dat plan is af!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid