Harde strijd om klanten digitale tv
In vergelijking met andere Europese landen en de Verenigde Staten heeft Nederland op het gebied van digitale televisie een flinke inhaalslag te maken. Momenteel heeft ongeveer zeven tot acht procent van de Nederlandse huishoudens digitale televisie. Dit is veel minder dan de meeste andere landen in Europa, omdat vrijwel alle huishoudens al een kabelaansluiting hebben, waar relatief weinig voor wordt betaald. Toch is de verwachting dat de nieuwe vorm van televisie zal aanslaan, omdat steeds meer mensen een plat tv-scherm in huis halen. Om perfect beeld te krijgen, is de ontvangst van een digitaal signaal noodzakelijk. ‘Behalve een betere kwaliteit van het beeld, biedt het meer keuze en de mogelijkheid om advertenties over te slaan’, aldus directeur M. van Dijk van adviesbureau McKinsey tegen het ANP. Ook maakt digitale televisie het spelen van computerspelletjes en versturen van e-mail mogelijk.
Het kabelbedrijf UPC liet vorige week weten dit najaar fors te investeren in digitale televisie. UPC wil zijn 2,3 miljoen klanten een gratis decoder aanbieden om de overstap te maken naar een digitaal tv-signaal. Een digitaal pakket wordt een paar euro per maand duurder dan bij concurrenten als Casema en Multikabel, maar klanten bij deze bedrijven moeten de decoder zelf aanschaffen. Op dit moment heeft UPC nog geen 60.000 digitale abonnees, maar de onderneming zegt dat er wekelijks duizenden bijkomen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens McKinsey-directeur Van Dijk realiseren veel mensen nog niet wat digitale tv allemaal te bieden heeft. ‘Klanten moeten overtuigd worden door gebruik. Een decoder wordt gezien als gewoon een doos die ergens bovenop zit en daar wil de consument niet direct voor betalen.’
De scepsis wordt gedeeld door technisch directeur S. Hania van internetaanbieder XS4ALL. ‘Vaak wordt het opgedrongen door bedrijven. Ik vraag me af of de consument er op zit te wachten.’
Toch start de internetonderneming binnenkort een commerciële proef bij haar klanten, waarbij televisie via breedband kan worden ontvangen. Daarmee wil XS4ALL achterhalen wat consumenten overhebben voor extra diensten die niet in het analoge aanbod zitten. De test behelst themakanalen zoals nieuws, entertainment en muziek, maar ook Windows XP en de spelcomputer Xbox.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid