Overslaan en naar de inhoud gaan

Harde strijd om klanten digitale tv

De Nederlandse kabel- en telecombedrijven gaan de komende jaren een hevige strijd voeren om klanten te winnen voor digitale televisie. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In vergelijking met andere Europese landen en de Verenigde Staten heeft Nederland op het gebied van digitale televisie een flinke inhaalslag te maken. Momenteel heeft ongeveer zeven tot acht procent van de Nederlandse huishoudens digitale televisie. Dit is veel minder dan de meeste andere landen in Europa, omdat vrijwel alle huishoudens al een kabelaansluiting hebben, waar relatief weinig voor wordt betaald. Toch is de verwachting dat de nieuwe vorm van televisie zal aanslaan, omdat steeds meer mensen een plat tv-scherm in huis halen. Om perfect beeld te krijgen, is de ontvangst van een digitaal signaal noodzakelijk. ‘Behalve een betere kwaliteit van het beeld, biedt het meer keuze en de mogelijkheid om advertenties over te slaan’, aldus directeur M. van Dijk van adviesbureau McKinsey tegen het ANP. Ook maakt digitale televisie het spelen van computerspelletjes en versturen van e-mail mogelijk.

related partner content for mobile comes here

Het kabelbedrijf UPC liet vorige week weten dit najaar fors te investeren in digitale televisie. UPC wil zijn 2,3 miljoen klanten een gratis decoder aanbieden om de overstap te maken naar een digitaal tv-signaal. Een digitaal pakket wordt een paar euro per maand duurder dan bij concurrenten als Casema en Multikabel, maar klanten bij deze bedrijven moeten de decoder zelf aanschaffen. Op dit moment heeft UPC nog geen 60.000 digitale abonnees, maar de onderneming zegt dat er wekelijks duizenden bijkomen.

Volgens McKinsey-directeur Van Dijk realiseren veel mensen nog niet wat digitale tv allemaal te bieden heeft. ‘Klanten moeten overtuigd worden door gebruik. Een decoder wordt gezien als gewoon een doos die ergens bovenop zit en daar wil de consument niet direct voor betalen.’

De scepsis wordt gedeeld door technisch directeur S. Hania van internetaanbieder XS4ALL. ‘Vaak wordt het opgedrongen door bedrijven. Ik vraag me af of de consument er op zit te wachten.’

Toch start de internetonderneming binnenkort een commerciële proef bij haar klanten, waarbij televisie via breedband kan worden ontvangen. Daarmee wil XS4ALL achterhalen wat consumenten overhebben voor extra diensten die niet in het analoge aanbod zitten. De test behelst themakanalen zoals nieuws, entertainment en muziek, maar ook Windows XP en de spelcomputer Xbox.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in