Overslaan en naar de inhoud gaan

Games verkopen beter dan cd’s

De Nederlandse entertainment- en mediasector zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 4,6 procent groeien van 11,8 miljard euro in 2006…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De verkoop van Nederlandse games is in 2006 die van muziekdragers voorbij gestreefd. En het aandeel van internet op de advertentiemarkt neemt de komende jaren fors toe, doordat de vele internetgebruikers via breedband interessanter zijn voor adverteerders. Volgens de outlook profiteerde de Nederlandse entertainment- en mediasector van de economische opleving en groeide in 2006 met 4.4 procent tegen 3.1 procent in 2005. Dit is de snelste groei in de afgelopen vijf jaar. De segmenten videogames en internetadvertentiemarkt springen er uit. Daarentegen laat de omzet uit de verkoop van muziekopnames in 2006 wederom een daling zien.

related partner content for mobile comes here

‘Hoewel traditionele omzetstromen nog steeds het grootste deel van de bestedingen in de entertainment- en mediasector vormen, is digitale distributie nu de belangrijkste aanjager van de groei binnen de Nederlandse entertainment- en mediasector’, zegt John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC. ‘

Gaming profiteert van breedband

‘De internetpenetratie per huishouden is met een in 2006 gemeten percentage van 78.8 procent de hoogste in West Europa. Investeringen in infrastructuur door telefoon- en kabelexploitanten zullen in de toekomst hogere breedbandsnelheden mogelijk maken. Met name de gamesmarkt en de internetadvertentiemarkt profiteren hier de komende jaren sterk van. In Nederland wordt jaarlijks nu al meer uitgegeven aan de verkoop van videospellen dan aan de ooit zo populaire cd.’

Maar John Middelweerd ziet op langere termijn wel een kentering. ‘In 2008 zal de groei van digitale distributie de afname van fysieke distributie compenseren. In 2011 zal het overgrote deel van de inkomsten van muziekopnames behaald worden via digitale distributie. Op termijn zullen daardoor de inkomsten uit muziekopnames weer licht gaan stijgen.’

De introductie van een nieuwe generatie consoles voor videogames en de toename in de verkoop van games zorgde in 2006 voor een stijging in de bestedingen van 17,1 procent tegen 13,3 procent in 2005. Het perspectief voor de markt van games is goed. PwC verwacht dat de totale Nederlandse markt van games zal toenemen van 369 miljoen in 2006 naar 541 miljoen euro in 2011, een jaarlijkse groei van gemiddeld 8 procent.

Binnen de Nederlandse gamemarkt hebben console games (games voor de spelcomputer) met 43 procent veruit het grootste marktaandeel. In 2006 gaf de Nederlandse consument 157 miljoen euro uit aan console games, 22,7 procent meer dan in 2005. Console games zijn verantwoordelijk voor 54 procent van de totale groei van de gamesmarkt in 2006.

MMOG's

De markt van online videospellen groeide in 2006 met 20,3 procent naar 130 miljoen euro. Het marktaandeel van online videospellen liep daarmee op naar 35 procent van de totale gamesmarkt. De grote populariteit in Nederland van massive multiplayer online games (MMOG's), zoals World of Warcraft, zal een belangrijk aandeel leveren aan de groei in de komende twee jaar. Daarna zal de groei van online videospellen iets teruglopen omdat de overschakeling van Nederland op breedbandinternet dan vrijwel volledig is.

De nog relatief kleine markt van draadloze games groeide in 2006 met 19 procent naar 25 miljoen euro. De invoering van snelle draadloze netwerken en draadloze handsets voor videogames maken het mogelijk meer geavanceerde draadloze games te downloaden. De verwachting is daarom dat draadloze games de komende drie jaar een sterke groei laten zien. Daarna zal de toename in draadloze games afnemen vanwege de verzadigde markt van draadloze verbindingen in Nederland. De ontwikkelingen resulteren in een verdubbeling van de omzet uit verkoop van draadloze games in vijf jaar. De pc-gamemarkt zal in de komende vijf jaar naar verwachting stabiliseren.

Opleving

De totale advertentiemarkt is definitief over haar dip heen, meldt PwC. Na een paar slechte jaren begin deze eeuw en een lichte opleving in 2004 en 2005 noteert de advertentiemarkt in 2006 met 5,6 procent de snelste groeicijfers van de afgelopen vijf jaar. Bovendien zet deze opleving zich naar verwachting de komende vijf jaar door met een jaarlijkse gemiddelde groei van 4,5 procent van 2,9 miljard euro in 2006 naar 3,6 miljard euro in 2011.

Adverteren via internet wordt snel populairder. De advertentie-inkomsten zullen verder toenemen, doordat de vele internetgebruikers via breedband interessanter zijn voor adverteerders. In 2006 bedroegen de inkomsten uit internetadvertenties 137 miljoen euro (exclusief 'key word'- en arbeidsmarktadvertenties). Dat is maar liefst 41,2 procent meer dan het jaar ervoor. Het aandeel van het segment internet op de advertentiemarkt neemt de komende vijf jaar significant toe van 5,4 procent in 2006 naar 7,7 procent in 2011.

Overigens komt bijna een derde (31,3 procent) van de advertentiemarkt nog steeds voort uit televisiereclame. De Nederlandse televisie genereerde in 2006 zo'n 900 miljoen euro aan advertentie-inkomsten, een groei van 5,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het marktaandeel van televisie op de advertentiemarkt stabiliseert naar verwachting de komende vijf jaar.

Zowel tijdschriften als kranten hebben allebei een kwart marktaandeel op de advertentiemarkt. ‘Maar de groei van hun jaarlijkse advertentie-inkomsten ligt de komende vijf jaar onder het niveau van de groei van de totale advertentiemarkt, waardoor hun stuk van de advertentietaart op langere termijn zal afnemen. Internetreclame daarentegen groeit sterk dankzij het hoge aantal breedbandaansluitingen, het groeiend gebruik van internet en de sterke toename van online aankopen’, aldus John Middelweerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in