Game advertising inzetten in je marketingcampagnes?
Er is veel mogelijk en er is nog relatief weinig inzicht. Gelukkig zijn er verschillende partijen bezig om hier verandering in te brengen.
De komende periode wil ik een aantal vormen van game advertising nader gaan beschrijven en proberen inzicht te geven in de (on)mogelijkheden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Advergaming
Een vorm van game advertising is advergaming. Een 'advergame' is een game die ontwikkeld is rondom een merk, product of dienst.
Een recent voorbeeld van een advergame die geïntegreerd is in een campagne is de game van Heinz Sunshine die vorige week van start is gegaan.
"De campagne is gebaseerd op een binnen de banner te spelen game, een variant op het bekende balletje balletje waarmee de speler een reis naar de zon kan winnen.", aldus Mark-Jan Hozee van Spindokters, die ik sprak om wat dieper in te gaan op advergames.
Met de online campagne wordt een bereik van 3 miljoen unieke bezoekers beoogd. Trigger voor het bezoeken van de campagnesite is dus de advergame.
De campagne wordt breed uitgezet op een aantal drukbezochte sites als bijvoorbeeld buienradar.nl. Daarnaast wordt de game geplaatst op een aantal game portals (over dit onderwerp binnenkort meer).
Of het spel je persoonlijk aanspreekt staat even los van dit hele verhaal, het gaat hierbij om het inzetten van advergames in het algemeen en de voordelen die je daarmee kunt behalen.
Voor deze en andere campagnes biedt een advergame een aantal belangrijke voordelen:
- Een game genereert een hogere call to action , er is immers wat te doen op de site behalve informatie lezen;
- Verhoging van de awareness doordat je je goed moet concenteren op de game (in dit geval de heinz flesjes);
- De mogelijkheid om voor een langere periode met de doelgroep te communiceren / de dialoog aan te gaan;
- De kans om tijdens deze interactie productkenmerken en informatie te geven en informatie te ontvangen;
- De kans om een opt in e-mailbestand op te bouwen (je moet je mailadres invullen om kans te maken op de prijs);
- De doelgroep, vooral vrouwen in de leeftijd van 20-45 jaar spelen veel online spelletjes;
- De kans om via game portals een groot bereik te generen onder de doelgroep
Zo heeft elke vorm van game advertising weer andere voordelen ten opzichte van de traditionele manieren van adverteren.
De populariteit van gaming groeit de komende jaren alsmaar door en er zijn kansen genoeg voor adverteerders om hier goed op in te springen.
Advergaming is een manier om deze kansen te benutten, zo zijn er nog een aantal andere manieren. Binnenkort meer hierover.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid