Overslaan en naar de inhoud gaan

Ga proefdraaien met de mogelijkheden van digitale tv!

Door Chantal Verweij van ARA Interactive.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Chantal Verweij van .

related partner content for mobile comes here

Al tijden volgen de berichten over digitale tv, triple play en idtv elkaar op. Meestal vergezeld van de bejubeling van de toenemende kijkers/consumentenmacht (door de mogelijkheid van timeshifting).

En daarmee de sombere voorspelling van dood van de commercial, en aansluitend de rol van de reclamebureau's.

Een sombere tendens bij een superspannende ontwikkeling. Wat is er met ons marketeers en bureaumensen aan de hand? Zien we de kansen niet die voor onze voeten liggen? Hoeveel groter ons speelveld gaat worden?

Wat mij betreft wordt ons speelveld, samen met de tv-makers, een topcombinatie van direct marketing, profiled content, communitybuilding en interactie. Alles wat we ons de afgelopen jaren in dm, internet en marketing hebben aangeleerd, kunnen we in optima forma gaan toepassen en combineren bij digitale tv:

- Het toevoegen van extra content aan een tv-programma: meer uitleg, archieven, specifiekere beelden (op basis van eigen voorkeuren) en daarbij passende aanbiedingen.
- Het omzetten van interesse (tvkijken) in actie of transactie: mogelijk maken om vragen te stellen aan deskundigen, reageren op aanbiedingen, inschrijven voor events, bestellen van producten of het geven van je mening, etc
- Het creëren van digitale dialogen (ultieme communitybuilding!): doelgroepen met elkaar laten doorpraten (chat, email, im), mensen met deskundigen in contact brengen, mensen samen laten gamen of eigen content (foto's video, etc) aan het programma laten toevoegen.

Is dit toekomstmuziek? Ja en nee. Het aantal Europese huishoudens met digitale TV ligt volgens Juniper Research in 2009 rond de 55 miljoen, een derde van alle tv-huishoudens. Groot-Brittannië blijft het EU-land met de grootste digitale doorgifte: nu al 60% van alle huishoudens. Dat Nederland hierbij achterblijft komt omdat we door de wijde verspreiding van de kabel al een goede beeldkwaliteit hebben evenals een divers zenderaanbod.

Moeten we dan maar wachten? Nee! Van de meeste tv-kanalen word nu al een digitaal signaal via de kabel uitgezonden. De Nederlandse oproep heeft sinds enkele weken digitale themakanalen op . Enkele honderdduizenden Nederlandse huishoudens hebben via KPN, Versatel, UPC en Canal Digital toegang tot digitale tv. Reden genoeg dus om vast te gaan experimenteren.

En: als wij het niet doen, doen anderen het wel. Let wel, Ex lingo-presentator Francois Boulanger startte zojuist samen met Atos Origin het bedrijf , dat zich richt op 'personal casting'.
Dus wake up and start moving?.Even warmdraaien voor het brainstormen? Kijk dan eens op en

Zeggen termen als triple play, dtv, idtv en hdtv je niets? Lees dan meer> voor simpele achtergrondinformatie en een link naar een heldere demo van idtv...

Triple play betekent dat telefonie en internet samen in een pakketje met een digitaal tv signaal wordt aangeboden.

Digitale TV is niets meer dan het digitaal ontvangen van huidige tv-signalen. Digitale beelden zijn compacter (dus laten meer ruimte voor extra zenders via dezelfde kabel) en van hogere kwaliteit. Voor digitale tv heb je een decoder (settopbox) nodig. Als de settopbox een harddisk heeft komen er extra opties bij zoals een elektronische programmagids, en timeshift functie (programma even stilzetten of op een ander moment kijken).

HDTV is Hoge Definitie TV: digitale televisie met een hoge beeld en geluidskwaliteit (tot 5 keer meer detail, dus kleurrijker en contrastrijker). Om hiervan te genieten heb je een andere tv nodig: plasma of lcd scherm, in combinatie met een meer-kanaals speakerset.

IDTV brengt interactiviteit. Interactiviteit kan twee verschillende dingen betekenen: interactiviteit van de gebruiker (de gebruiker kan iets doen) en interactiviteit van het netwerk (bijvoorbeeld als het netwerk de settopbox de opdracht geeft een programma op te nemen).
Voor interactieve televisie is geen nieuw televisietoestel nodig. Met enkel een decoder (settopbox) en bijhorende afstandsbediening kun je in plaats van tv 'kijken' tv 'doen'.
Wat betekent dit?
- Meer/achtergrond informatie (wordt meegezonden met het digitale tv-signaal en je kiest uit de informatie via je afstandsbediening))
- Stemmen (via een retourkanaal nodig kun je als gebruiker
- Op aanvraag kijken (bijvoorbeeld op een ander tijdstip, of kiezen voor een ander versie van een film, etc)
- Communicatie: email, sms chat en im, met eigen bekenden, maar ook met aan het programma verbonden personen, ervaringsdeskundigen, etc)
- Shoppen/transacties: via de afstandsbediening en creditcard daadwerkelijk bestellen)
- Games, fotos en eigen video's bekijken etc
En bekijk

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in