Overslaan en naar de inhoud gaan

Flitsbezorger Getir ontslaat duizenden medewerkers en snijdt in marketingbudget

Getir - ook in Nederland actief - is het zoveelste bedrijf dat in korte tijd bekendmaakt te moeten bezuinigen.
Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers
Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers
© Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers
Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers
Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers
© Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers

Flitsbezorgdienst Getir ontslaat duizenden medewerkers, gaat minder korting geven aan consumenten en snijden in zijn marketingbudget. Dat bevestigt het Turkse bedrijf, dat ook in Nederland actief is, na berichtgeving van Techcrunch. Getir noemt de stijgende inflatie en verslechterende macro-economische vooruitzichten als redenen om te bezuinigen. Het bedrijf is onlangs gewaardeerd op ruim tien miljard euro en haalde onlangs nog honderden miljoenen euro's groeigeld op. 

related partner content for mobile comes here

14 procent van het personeel moet vertrekken

Getir neemt noodgedwongen afscheid van veertien procent van zijn personeel. Dat komt volgens Techcrunch neer op zo'n 4500 van de 32000 medewerkers. Getir, opgericht in Turkije, is in negen landen actief. Onduidelijk is nog hoeveel Getir-medewerkers er per land ontslagen worden. Nederlandse medewerkers horen in de week van  30 mei - 5 juni of hun baan behouden blijft, melden bronnen aan Adformatie. Ook Amerikaans personeel krijgt volgende week duidelijkheid - wat volgens de New York Post tot onvrede leidt onder bezorgers en kantoormedewerkers. 

Consumenten op hun beurt moeten rekening houden met lagere kortingen op hun boodschappen. Getir wil hier ook op bezuinigen. Grote kortingen - met name voor nieuwe klanten - moesten consumenten verleiden om de dienst uit te proberen, in de hoop dat zij blijven bestellen als de kortingen afnemen. 

Andere techbedrijven bezuinigen ook

De bezuinigingen van Getir staan niet op zichzelf. Deze maand hebben veel meer grote en kleinere techbedrijven aangekondigd op de kosten te gaan letten. Veelgebruikte argumenten zijn de hoge inflatie in Westerse landen, de stijgende rente, de logistieke gevolgen van de oorlog in Oekraïne en productiebeperkingen door coronalockdowns in Azië. 

Adformatie publiceerde deze week een uitgebreid overzicht van alle techbedrijven die gaan bezuinigen, onder andere door personeel te ontslaan en de marketingbudgetten te verlagen.

Update 27 mei: in een eerdere versie van dit artikel stond dat Nederlandse medewerkers van Getir op 27 mei te horen krijgen of hun baan behouden blijft. Dat klopt niet; op die dag was er een algemene meeting waarin gezegd is dat medewerkers de week erop duidelijkheid krijgen. Het artikel is hierop aangepast.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in