Overslaan en naar de inhoud gaan

EU wil nieuwsmedia meer beschermen tegen Google en Facebook

De Europese Commissie komt in september met een voorstel dat uitgevers meer rechten moet geven.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Volgens een bericht in onder meer The Wall Street Journal wil de Europese Commissie voorstellen dat online bedrijven die nieuws (of delen daarvan) doorplaatsen daar voortaan voor gaan betalen aan de oorspronkelijke partij.

De uitgever moet daarmee beter worden beschermd. Veel Europese uitgeefpartijen lijden onder de macht van bedrijven als Google en Facebook die er veel advertentie-inkomsten mee binnenhalen en het feit dat gebruikers steeds meer online het nieuws tot zich nemen.

De EU wil in september met het voorstel naar buiten komen. De commissie merkt wel op dat eerdere Spaanse en Duitse initiatieven (onder meer van Axel Springer) in deze richting niet erg succesvol waren. Door het breder te trekken, op Europese schaal, hoopt de EU meer succes te boeken.

Uitgevers hebben Brussel gevraagd in te grijpen, omdat ze zich zorgen maken om de levensvatbaarheid van hun bedrijf en de pluriformiteit van nieuws. De Europese Commissie deelt deze zorg en wil daarom met het voorstel komen om nieuws voor vijf jaar te beschermen.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in