Overslaan en naar de inhoud gaan

Eitje van Columbus

Innovatie kost veel tijd en geld, dus blijft het vaak bij bescheiden vernieuwingen. Of de reclamemaker dat even revolutionair wil…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Meesterbakker Van Der Meulen vroeg ons 20 jaar terug om een tv-commercial. Behalve de nieuwe verpakking was er noch nieuws, noch geld. Een goed begin is het halve werk, moet de meesterbakker gedacht hebben. Het creatieve team was echter niet voor een gat te vangen en nog geen maand later werd het filmpje al bij de STER uitgezonden.

We zien een plaatje van de nieuwe verpakking, en horen: “De toastjes van Van Der Meulen zitten niet staand maar liggend in de nieuwe verpakking. Nu vraag u: wat maakt dat nou uit? Nou heel veel. De toastjes komen zo uitgerust bij u aan. En liggen meteen in de smeerhouding”.

En zo gaat het vaak. Klanten komen flikflakkend langs met enthousiaste innovatieverhalen. Maar innovatie kost veel tijd en geld, dus blijft het vaak bij bescheiden vernieuwingen in de categorie ‘met Jojoba’, ‘10% meer pinda’s’ of –ja, ga er eerst maar even goed voor zitten- ‘nu ook met frambozensmaak’. Of de reclamemaker dat even revolutionair wil presenteren.

Nu doet deze dat graag, maar men wil ook weleens verwend worden met een echte innovatie. Zoals het nieuwe Parool. De hoofdredacteur wil uit de kudde stappen van fleurige ditjes-en-datjes kranten. Geen oude wijn in nieuwe zakken. Maar nieuwe journalisten, columnisten en secties die de oude onverveerde Parool-pen en -blik terugbrengen. Het inspireerde tot een billboard, notabene op Time Square in New York.

Toevallig of niet treffen we deze week aan de Westkust een andere innovatie van formaat, de nieuwe Barbie. Na 57 jaar anorexia en wespentaille, is de nieuwe Barbie voortaan curvy. Kijk, daar kunnen we wat mee: ‘Barbie, nu met gratis 10% extra buste en billen’. Eigenlijk is het voor de reclamemaker altijd feest. Of hij kan zich als eerste laven aan de mooiste innovaties. En als die er even niet zijn, wordt zijn creativiteit pas echt op de proef gesteld. Om er dan toch op z’n minst een eitje van Columbus van te maken.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in