Overslaan en naar de inhoud gaan

Eindhoven kiest nieuw beeldmerk

Na 15 jaar heeft Eindhoven een nieuwe huisstijl en logo. Een beeldmerk waar zowel de gemeente Eindhoven als citymarketing mee gaan werken.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste steden hebben namelijk een aparte gemeentelijke huisstijl en een marketingmerk. Amsterdam bijvoorbeeld werkt met de drie kruizen en I Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Eindhoven heeft voor inspiratie naar steden als Antwerpen en Bonn gekeken. Kentie: ‘Het was voor ons het meest logische verhaal. Het oude logo had onderhoud nodig, was 15 jaar oud. De gemeente heeft daarom ook geinvesteerd in het nieuwe logo, anders krijg je het ook niet verkocht aan de inwoners.’

En men heeft nagedacht over het waarom. Om in de woorden van te spreken: Wat is de why van Eindhoven?

Het antwoord bleek in de mentaliteit te liggen. Kentie: ‘In Eindhoven kan alles. Het is een stad van pionieren. Er is ruimte, zowel fysiek als in het hoofd. Design, innovatie, techniek. Er heerst hier geen cynisme. Gewoon doen, omdat het kan. Er zit een duidelijke toekomstgedachte in. Waar willen we staan in 2020? In dat jaar heeft Eindhoven als creatieve innovatieregio een leidende positie in Europa en een top 10 positie wereldwijd.’

De uiteindelijke positionering: Eindhoven inspireert de wereld door te laten zien dat alles mogelijk is.

Kernwoord: energie. Kentie: ‘Het woord past het beste bij Eindhoven. De drie vormen weerspiegelen de energie van de stad.’

Het nieuwe logo:

Het proces naar het nieuwe beeldmerk toe werd in beeld gebracht via een . Kentie: ‘We wilden zo transparant mogelijk zijn, en hebben de hulp ingeroepen van de beste creatieven van de stad, mensen die ook al eerder iets voor de stad hadden gedaan. We hebben ze samengebracht in een ‘corporatie’: VDA, het Virtual Design Agency. Het is belangrijk om constant bezig te zijn met co-creatie, want het merk is uiteindelijk van iedereen.’

De huisstijl werd vandaag, 4 juni, gepresenteerd. Ondanks de behoorlijk transparante weg er naar toe, was het uiteindelijke resultaat niet uitgelekt. Vanaf vanochtend staat Eindhoven vol met mupi’s die het nieuwe beeld communiceren.

Binnenkort volgen guerrilla-campagnes die meer speelsheid aan het merk zullen toevoegen, aldus Kentie: ‘Het merk heeft een behoorlijk scherpe vorm, doet een beetje aan fabrieksdaken denken, dat is altijd al zo geweest bij Eindhoven. Maar je kunt er ook heel leuk mee spelen.’

Naast het beeldmerk heeft Eindhoven ook een nieuwe woordmerk, in een speciaal ontworpen font: het Eindhoven-type. Ook hier weer scherpe vormen, met letters en vormen die niet niet af lijken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in