Eindhoven kiest nieuw beeldmerk
De meeste steden hebben namelijk een aparte gemeentelijke huisstijl en een marketingmerk. Amsterdam bijvoorbeeld werkt met de drie kruizen en I Amsterdam.
Eindhoven heeft voor inspiratie naar steden als Antwerpen en Bonn gekeken. Kentie: ‘Het was voor ons het meest logische verhaal. Het oude logo had onderhoud nodig, was 15 jaar oud. De gemeente heeft daarom ook geinvesteerd in het nieuwe logo, anders krijg je het ook niet verkocht aan de inwoners.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaEn men heeft nagedacht over het waarom. Om in de woorden van Simon Sinek te spreken: Wat is de why van Eindhoven?
Het antwoord bleek in de mentaliteit te liggen. Kentie: ‘In Eindhoven kan alles. Het is een stad van pionieren. Er is ruimte, zowel fysiek als in het hoofd. Design, innovatie, techniek. Er heerst hier geen cynisme. Gewoon doen, omdat het kan. Er zit een duidelijke toekomstgedachte in. Waar willen we staan in 2020? In dat jaar heeft Eindhoven als creatieve innovatieregio een leidende positie in Europa en een top 10 positie wereldwijd.’
De uiteindelijke positionering: Eindhoven inspireert de wereld door te laten zien dat alles mogelijk is.
Kernwoord: energie. Kentie: ‘Het woord past het beste bij Eindhoven. De drie vormen weerspiegelen de energie van de stad.’
Het nieuwe logo:
Het proces naar het nieuwe beeldmerk toe werd in beeld gebracht via een beeldblog. Kentie: ‘We wilden zo transparant mogelijk zijn, en hebben de hulp ingeroepen van de beste creatieven van de stad, mensen die ook al eerder iets voor de stad hadden gedaan. We hebben ze samengebracht in een ‘corporatie’: VDA, het Virtual Design Agency. Het is belangrijk om constant bezig te zijn met co-creatie, want het merk is uiteindelijk van iedereen.’
De huisstijl werd vandaag, 4 juni, gepresenteerd. Ondanks de behoorlijk transparante weg er naar toe, was het uiteindelijke resultaat niet uitgelekt. Vanaf vanochtend staat Eindhoven vol met mupi’s die het nieuwe beeld communiceren.
Binnenkort volgen guerrilla-campagnes die meer speelsheid aan het merk zullen toevoegen, aldus Kentie: ‘Het merk heeft een behoorlijk scherpe vorm, doet een beetje aan fabrieksdaken denken, dat is altijd al zo geweest bij Eindhoven. Maar je kunt er ook heel leuk mee spelen.’
Naast het beeldmerk heeft Eindhoven ook een nieuwe woordmerk, in een speciaal ontworpen font: het Eindhoven-type. Ook hier weer scherpe vormen, met letters en vormen die niet niet af lijken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid