Overslaan en naar de inhoud gaan

Donateursvertrouwen stijgt

Terwijl het donauteursvertrouwen is gestegen, is de mening over het imago van goede doelen is juist negatiever geworden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De index voor het donateursvertrouwen, het periodieke onderzoek naar het publieksvertrouwen in goede doelen, is in juli 4 punten gestegen. De index voor het donateursvertrouwen wordt vergeleken met de ontwikkelingen van het consumentenvertrouwen (CBS). Het donateursvertrouwen volgt het consumentenvertrouwen gestaag, zij het met enige afstand. De mening over het imago van goede doelen is juist negatiever geworden.

related partner content for mobile comes here

In vergelijking met de meting van mei 2006 vertoont het donateursvertrouwen in juli 2006 een stijging van -17 naar -13. Men is ten opzichte van de meting in mei een heel stuk positiever over het geefklimaat, dat wil zeggen over het werkelijke en het verwachte toekomstige geefgedrag van de Nederlandse bevolking. Ook zijn de donateurs positiever over de eigen geefbereidheid. Die is licht gestegen en noteert zelfs voor het eerst in de (korte) geschiedenis van Het Nederlandse Donateurspanel een positieve waarde voor het oordeel over de geefbereidheid van het afgelopen jaar. De imagofluctuatie is ten opzichte van mei gedaald. De stijging van de index voor het donateursvertrouwen wordt daarmee volledig verklaard door de verbetering van de geefbereidheid en vooral de verbetering van het geefklimaat.

Naast de indexvragen zijn er nog enkele andere vragen voorgelegd aan het donateurspanel. Het vertrouwen in goede doelen is nog steeds groot, zeker ten opzichte van andere sectoren. De drie factoren die men het meest bepalend vindt voor het vertrouwen in goede doelen zijn dezelfde als in eerdere metingen in november 2005 en april 2006. Dit zijn: ‘Laten zien dat het geld goed besteed wordt’, ‘ze doen wat ze zeggen’, en ‘ze boeken aantoonbare resultaten’. De eerste twee redenen die sterk over transparantie gaan worden nu nog meer van belang geacht dan voorheen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in