Overslaan en naar de inhoud gaan

DNB: 1 op 4 Nederlanders bankiert mobiel

Het is belangrijk dat banken en consumenten het evenwicht tussen gebruiksgemak en noodzakelijke veiligheid blijven bewaken, meent De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit evenwicht is vooral belangrijk als de functionaliteit van mobiel bankieren verder wordt uitgebreid.

related partner content for mobile comes here

Sinds de introductie is mobiel bankieren in korte tijd enorm populair geworden, die er onderzoek naar deed. ‘Inmiddels bankiert ongeveer één op de vier consumenten via een mobiele telefoon en wordt de app minimaal één keer per week gebruikt.’ 

De toegevoegde waarde van mobiel bankieren is dat het eenvoudig, overal en altijd gebruikt kan worden. Het is daarom lastig om een extra beveiliging in te bouwen zoals extra verificatie met een bankpaslezer, want dat is niet gebruiksvriendelijk.

Het is een aanvullende dienst die door banken wordt aangeboden en zich vooral richt op het controleren van het saldo en het overboeken van kleine bedragen.

De functionaliteit van de mobiele app is dan ook beperkt, in tegenstelling tot van internetbankieren via een pc.  Maar volgens de DNB verhoogt deze beperkte functionaliteit de veiligheid van mobiel bankieren.

Een extra beperking die uit veiligheidsoverwegingen aan mobiel bankieren wordt gesteld, is dat er lagere limieten gelden voor overboekingen. Uit het onderzoek blijkt dat deze lagere limieten (bijvoorbeeld 750,- euro per dag of 1.000,- euro per week) voor de mobiele apps voldoende zijn: de bancaire app wordt namelijk vooral gebruikt voor overboekingen tot 100,- euro.

65 procent van de respondenten vindt bankieren via de mobiele app voldoende veilig tot zeer veilig.

Maar, zo waarschuwt DNB, criminelen zullen hun aandacht door de stijgende populariteit ook op deze vorm van bankieren gaan richten. Consumenten moeten opletten, maar ook voor banken is een taak weggelegd, ‘omdat banken, mede naar aanleiding van positieve reacties van gebruikers, hebben aangekondigd de functionaliteit van mobiel bankieren verder uit te breiden. Hierbij is het zaak om het evenwicht tussen gebruiksvriendelijkheid en veiligheid goed te blijven bewaken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in