Overslaan en naar de inhoud gaan

De kloof tussen pr-professionals en journalisten groeit en groeit

Pr-profs VS verdienen steeds meer en zijn met steeds meer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kloof in lonen tussen pr-professionals en journalisten wordt steeds groter. Dat blijkt uit de statistieken van het US Bureau of Labor Statistics,  In 2013 verdiende een pr-specialist bijna 20.000 dollar meer dan de gemiddelde journalist.

related partner content for mobile comes here

Twee derde

De pr-specialisten harkten volgens de analyse een gemiddeld jaarinkomen van 54.940 dollar bij elkaar tegenover 35.600 dollar voor verslaggevers. Met andere woorden, journalisten verdienen gemiddeld slechts 65% van wat mensen in de PR verdienen.

Dat is een grotere inkomenskloof dan in 2004, toen journalisten 71% van het inkomen verdienden van pr-profs ($ 31.320 tegenover 43.830 dollar). De kloof is gegroeid doordat pr-specialisten meer zijn gaan verdienen, terwijl de lonen van journalisten de inflatie zelfs niet konden bijhouden.

Getalsmatig voordeel 

Ook de getalsmatige verhouding tussen pr-profs en journalisten slaat steeds verder door voordeel van de eerste beroepsgroep. Op iedere journalist zijn er 4,6 pr-professionals werkzaam. Dat is iets minder dan vorig toen op iedere journalist er 5,3 pr-specialisten werden genoteerd, maar is aanzienlijk hoger dan de tien jaar geleden, in 2004. Toen stonden er 3,2 pr-profs tegenover één journalist.

In deze afgelopen 10 jaar daalde het aantal Amerikaanse journalisten van 52.550 tot 43.630, een verlies 17%. Het aantal public relations-specialisten groeide in deze periode juist met 22%, van 166.210 naar 202.530.

De gegevens zijn gebaseerd op enquêtes van de werkgevers en werden geanalyseerd door Pew Research Center. Het vergeleek daarbij de categorieën ‘correspondenten en verslaggevers’ met de ‘pr-specialiasten’. Bureauredacteuren (editors) en pr-managers bleven buiten de beschouwing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in