Overslaan en naar de inhoud gaan

De comeback van de klant

'Marketing is becoming embarrasing'.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met dit statement verwoordde marketinggoeroe Philip Kotler de frustratie van veel marketeers tijdens zijn onlangs door Focus en Berenschot georganiseerde masterclass in Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Door de recessie en de toenemende concurrentie van Chinezen, Oost Europeanen en discounters hebben veel ondernemingen in de afgelopen jaren noodgedwongen de operatie gerationaliseerd en de kosten drastisch teruggebracht.

Hiermee verschoof de focus maar ook de machtsverhouding in de onderneming van de commercie naar de operatie.

In het Berenschot onderzoek naar marketingtrends van 2004 staan krachtenbundeling in allianties, de toenemende macht van de afnemer en merksanering dan ook nog bovenaan.

Deze efficiencyslagen zijn in veel gevallen ten koste gegaan van de klant en de marketeer.

Hetzelfde onderzoek in de zomer van dit jaar laat echter een duidelijke comeback van de klant zien. Hernieuwde focus op de klant en nieuwe manieren om deze te benaderen, worden nu gezien als de belangrijkste trends.

Klik hier voor over het laatste Berenschot-onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in