Overslaan en naar de inhoud gaan

De bestuurders die tegen 'I amsterdam' zijn, begrijpen de slogan en hun stad niet

Iconische slogan gaat niet over het individu, maar over ons allemaal.
Miniatuurvoorbeeld
De letters op het Museumplein
© 123RF, Bloodua
Miniatuurvoorbeeld
De letters op het Museumplein
© 123RF, Bloodua

I amsterdam' is sinds 2004 het icoon van de citymarketing van de stad: het teken dat bewoners, bedrijven en bezoekers verbindt rond waarden als creativiteit, innovatie en handelsgeest. Bij gebrek aan een echt landmark, zoals de Eiffeltoren in Parijs, DE Big Ben in Londen of de brug van San Francisco, moest er weer een groter idee komen om de stad op de kaart te zetten. Bovendien was het zaak om te laten voelen dat Amsterdam stond voor zo veel meer dan sex, drugs en poep op de stoep.

related partner content for mobile comes here

Net als ‘I love NY’ werd de slogan een succes. Niet vanwege grote marketingcampagnes, maar omdat de gedachte omarmd werd door miljoenen mensen die er toch graag een koffiemok of een t-shirt van wilden hebben om het Amsterdamgevoel te delen. De toeristen zelf zijn de belangrijkste ambassadeurs van het merk. Het Mokumse letterbeeld geeft uitdrukking aan de ware betekenis van misschien wel de meest vrijzinnige stad ter wereld: 'I amsterdam and you can be too' in een smeltkroes van zovele identiteiten.

Dikke ik met een rolkoffer

Niet voor niets wordt het concept schaamteloos gekopieerd in het buitenland: Wow Moscow heeft nagenoeg dezelfde letters, in dezelfde kleurstelling rood-wit, en ook Only Lyon is vergelijkbaar. De letters op het Museumplein zijn goed voor gemiddeld zesduizend selfies per dag. Gedreven door politieke correctheid, mietert de linkse coalitie nu misschien wel een van de beste citymarketingcampagnes ter wereld in de gracht.

De reden voor de gemeenteraad om 'I amsterdam' af te schaffen, is dat de slogan zou staan voor individualisme: 'Een achtergrondje bij een marketingverhaal,' stelde GroenLinksfractie-voorzitter Roosma badinerend: 'De slogan I amsterdam staat voor het dikke ik.' Alsof het letterbeeld de bron van het kwaad is, waardoor toeristen met hun rolkoffers naar Amsterdam komen.

Trekken van een purpose

De storm van protest die opstak in de stad en op sociale media bewijst exact het tegenovergestelde van wat het stadsbestuur beweert. Het letterbeeld blijkt symbool te staan voor veel meer dan het massatoerisme. 'I amsterdam' heeft trekken van een purpose - de zin van de stad.

Het kaltstellen van 'I amsterdam' doet vermoeden dat het gemeentebestuur geen liefde voor de eigen stad koestert. Het is een gotspe dat de I in I amsterdam gaat over individualisme: de I staat voor identificatie van iedereen met de stad. Juist dat gemeenschappelijke gevoel verbindt alle Amsterdammers en de mensen in de omgeving. Om nog maar te zwijgen van het feit dat regiogemeenten als Alkmaar, Almere, Haarlem, Zaanstad en Zandvoort het beeldmerk I amsterdam al jaren tegen betaling van tienduizenden euro's als symbool aan hun eigen stad verbinden.

Vitaal netwerk

Het massatoerisme bestrijden door een wereldberoemd beeldmerk af te schaffen, is niet logisch. Het ligt meer voor de hand om te kiezen voor samenwerking binnen de regio, om het massatoerisme beter te spreiden. Amsterdam heeft een vitaal netwerk nodig met een visie op thema's als bereikbaarheid, klimaat, leefbaarheid, digitalisering, duurzaamheid en een circulaire economie. De stad kan binnen de gemeentegrenzen immers op geen enkel terrein alleen deze uitdagingen aan.

Dat deze purpose 'I amsterdam' nu wordt afgeschreven, maakt vooral één ding kraakhelder: dat het gemeentebestuur zijn eigen stad niet begrijpt. 'I amsterdam' gaat niet over het individu, maar over ons allemaal.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Groenslinks

Islamsterdam is inderdaad een betere keus

Eric Shriber

Wat een rare reactie op dit artikel. Beetje grappig doen net als Hema

Maeinus van Cappellen

Schitterend artikel en in het hart geraakt van alle ECHTE GEBOREN EN GETOGEN Amsterdammers daar mag het gemeentebestuur ook wel is aan denken niet alleen aan Partijbelang !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maarten Bloem

Ik ben hier ook geboren en vindt dit vooral een wat dommige rip off van nyc kreet. In 2004 lag Mokumse er prima bij. Uit verveling en omdat het een trend was ging men aan city marketing doen. Dit larmoyante gedoe over letters waar we decennia zonder hebben gekund is pathetisch.

Marc Oosterhout

Treffend stuk Paul. Supergoed!
Marc Oosterhout

Lidia Janevski

Goed stuk en helemaal mee eens!

Bas

Ik had altijd de positieve “Ich bin ein Berliner” feel bij deze uiting.

John Topa

Ja, het is ongelooflijk, diep bedroevend, dat we als wereldstad met zo'n zootje boerenpummels als gemeentebestuur zijn opgezadeld. :-((

Arie Hoekstra

"Gedreven door politieke correctheid, mietert de linkse coalitie nu misschien wel een van de beste citymarketingcampagnes ter wereld in de gracht."
Gedreven door politieke correctheid? Was dat maar zo. Het heeft niets te maken met gedrevenheid door politieke correctheid. Het stadhuis in Amsterdam is bijna vergelijkbaar met een peuterspeelzaal. Helemaal niets krijgen ze daar voor elkaar, neem de huisvesting bijvoorbeeld. Er zit iemand van de SP, ik zal geen namen noemen, die al vijf jaar huisvesting in zijn portefeuille heeft. Eerst vier jaar in een andere samenstelling en nu al weer een jaar in een nieuwe samenstelling van de raad. In die eerste vier jaar heeft hij werkelijk niet voor elkaar gekregen. Zijn partij, de SP, is afgebrand tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en alsnog wordt die man doodleuk weer verantwoordelijk voor huisvesting. Hoe kan dat? Dan GroenLinks, ja die heeft gewonnen, maar kwam dat niet door het succes van Jesse Klaver? Dat kwam echt niet omdat GroenLinks in Amsterdam zoveel voor de stad heeft gedaan, de afgelopen 4 jaar voor de verkiezingen.
Dan nu de afschaffing van i Amsterdam. Iets wat staat, met letter en al, op met museumplein waar heel veel mensen plezier aan beleven. Dat moet weg omdat die 'ik' staat voor individualisme, volgens mejuffrouw Roosma 33 jaar, opgegroeid in het Friese Buitenpost. Buitenpost is een dorp met 100 huizen met veel bejaarden. In zo'n dorp met al die bejaarden ben je al heel snel een 'IK' en individualistisch ingesteld. Logisch. Maar Buitenpost is niet Amsterdam.
'Haar politieke interesse ligt dicht aan tegen haar wetenschappelijke werk, dat zich concentreert op de legitimiteit van de verzorgingsstaat…', volgens mejuffrouw Roosma zelf.
In een interview zegt haar broer over haar: "Relativeren vindt ze lastig." Als een broer dat al van haar zegt, hij die haar van jongs af aan kent, zegt het voldoende dat zij zo te hoop gaat over i Amsterdam. Succes, in de peuterspeelzaal.

Wendy

Goed artikel Paul! Dankjewel,

Charles van Ouwerkerk

Als 'rechtgesnaarde' Rotterdammer vind ik dat dit icoon van Amsterdam absoluut moet blijven. 'I amsterdam' staat op gelijke hoogte met het iconische 'Ich bin ein Berliner' van John F. Kennedy. Heeft niets met individualisme te maken maar juist met het universele! Dat ziet zelfs een kind. Rotterdam overweegt al een parafrasering met 'RotterdAM I'.

Marieke van Dijk

Goed geschreven. Het gaat idd om de identificatie met deze bijzondere wereldstad. Hoe gaaf dat zoveel mensen er deel van uit willen maken. Hoezo individualisme?
En het lijkt me ook dat Amsterdam grotere uitdagingen heeft dan een pay off.

Jan Rijkenberg

'Hé', moet Paul Stamsnijder gedacht hebben, toen hij mijn Opiniestuk over "I amsterdam' in de Volkskrant las vorige week, 'als reputatie auteur had ik daar natuurlijk allang wat over moeten schrijven!'. En dus bouwde hij een artikel met dezelfde strekking. En nam daarbij sommige stukken uit mijn artikel LETTERLIJK over. Betreurend van iemand die zich specialist in reputatiemanagement noemt.
Hier het origineel: https://www.volkskrant.nl/a-bdc7ba26

Yolande Gastelaars

Dezelfde strekking zou je nog kunnen opvatten als instemming en compliment. Maar letterlijk overnemen zonder (bron)vermelding is schandalig en een dikke 'no go'.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in