Consumentenbond pakt 'zwijgzame bedrijven' aan
De Consumentenbond is woensdag begonnen met een campagne tegen de zogenoemdezwijgzame bedrijven. De bond vindt wel dat ook het winkelend publiek mondiger moet worden. 'Wilje in een winkel kunnen kiezen voor verantwoord gemaakte en veilige producten, dan moet je debedrijven ook aansporen informatie te verstrekken', stelt de woordvoerster.
De bond roept consumenten op te beginnen met de supermarkten te bestoken met vragen overde herkomst van het vlees dat zij verkopen en over de leefomstandigheden van de dieren. Zo staatin de zwarte lijst die woensdag op de website van de consumentenorganisatie wordt geplaatst,supermarktketen Dirk van den Broek vermeld, samen met negen andere bedrijven.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe bond heeft besloten de tien bedrijven op de zwarte lijst te plaatsen, nadat zij afgelopenanderhalf jaar onderzoek had gedaan in vier verschillende branches (vlees, kleding, hout enmobiele telefoons). 'Die tien gaven zelfs na veelvuldig aandringen bij de directie geen antwoord oponze vragen', zegt de zegsvrouw van de bond. Alleen door alsnog te antwoorden, kunnen debedrijven van de lijst afkomen.
Vooral de kledingindustrie bleek weinig genegen vragen van de Consumentenbond over hunproductiewijzen te beantwoorden. Acht van de tien bedrijven op de lijst van zwijgzame bedrijven zijnkledingzaken: Hugo Boss, Miss Etam, Inwear, Steps, Vroom & Dreesmann, M&S Mode, Mexxen Hennes & Mauritz. Van de fabrikanten van mobiele telefoons staat Motorola op de zwarte lijst.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid