Consument ziet grotere rol bedrijfsleven bij duurzaamheid
Dit onderzoek werd december jl. gehouden namens het duurzaamheidsproject 1.000.000 druppels www.eenmiljoendruppels.nl. Van de 992 respondenten vindt 96 procent dat bedrijven de plicht hebben om bij te dragen aan een beter milieu. Op maatschappelijk vlak vindt slechts 25 procent dat bedrijven genoeg aandacht besteden aan hun sociale verantwoordelijkheden.
Het belang dat de consument hecht aan duurzaamheid is volgens de onderzoekers niet te onderschatten. In het onderzoek gaf slechts 8 procent aan geen bedreiging te zien in het overmatig gebruik van natuurlijke grondstoffen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Ook de rol die de consument zichzelf toebedeelt is onderzocht. Meer dan 90 procent van de respondenten geeft aan dat zij zelf een belangrijke rol spelen bij de keuze van duurzame producten, zowel bij sociale als bij milieuaspecten. Daarvoor hebben zij wel meer informatie nodig. 78 procent geeft aan meer informatie over energiebesparing te willen ontvangen. Bij de onderwerpen waterbesparing en fair trade producten liggen de percentages op 76 respectievelijk 64 procent.
Het duurzaamheidsproject 1.000.000 druppels heeft zich tot doel gesteld om voor eind 2012 een miljoen mensen bewuster te maken van hun eigen rol in de duurzaamheidsdiscussie.
Het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek is uitgevoerd door een Masterstudent van de Universiteit Twente. De komende maanden wordt verder onderzoek gedaan naar de manieren van communiceren over duurzaamheid. Over een jaar wordt het onderzoek herhaald.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid