Overslaan en naar de inhoud gaan

Burger@overheid.nl wil best practices

Burger@Overheid.nl heeft aan alle overheidsorganisaties een brief gestuurd waarin ze worden opgeroepen goede praktijkvoorbeelden te melden.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De BurgerServiceCode is geschreven vanuit het perspectief van de burger en bevat tien normen waaraan de digitale contacten tussen burger en overheid moeten voldoen. Elke norm is tweezijdig geformuleerd: als een recht van de burger met een daarbij behorende plicht van de overheid. De burger kan erop terugvallen als hij de overheid wil aanspreken op de kwaliteit van digitale contacten. De overheid kan de code gebruiken om haar informatie, diensten en interactie te motiveren.

related partner content for mobile comes here

Overheden zien de BurgerServiceCode steeds vaker als dé standaard voor publieke dienstverlening. Voorbeelden zijn de provincie Drenthe en de gemeenten Groningen, Heiloo en Oisterwijk. Maar de toepassing gaat niet vanzelf. Om overheden te helpen de algemene uitgangspunten van de BurgerServiceCode concreet en praktisch uit te werken, heeft een hulpmiddel ontwikkeld dat tegelijk met de brief is verstuurd. Het betreft hier een werkschrift met achtergrondinformatie over de BurgerServiceCode en toepassingsvoorbeelden. Daarnaast is er een eenvoudige checklist opgenomen, aan de hand waarvan organisaties zelf kunnen vaststellen in hoeverre ze aan de code voldoen.

De inhoud van het schrift wordt ieder jaar geactualiseerd met onder andere praktijkvoorbeelden. Overheidsorganisaties zijn daarom uitgenodigd voorbeelden aan te dragen. De beste praktijkvoorbeelden dingen mee naar de prestigieuze WebWijzerAward. (Op de foto: Den Haag wint WebWijzerAward 2007.)

Alle inzendingen worden geplaatst op . Burgers zijn daar in de gelegenheid commentaar te geven op deze toepassingen. Bij ieder commentaar zal de desbetreffende overheidsorganisatie om wederhoor worden gevraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in