‘Bloggers buitenproportioneel invloedrijk’
Uit het onderzoek komt naar voren dat actieve webgebruikers in feite slechts een klein deel vormen van de totale internetpopulatie, terwijl ze wel publieke discussies domineren en zakentrends in gang zetten. Meer dan de helft van de internetgebruikers in Europa consumeert passief en draagt op geen enkele wijze bij aan het web en 23 procent komt alleen in actie als ze daartoe worden opgeroepen. De resterende minderheid, die wel actief is via messageboards, websites en blogs, krijgt zo volgens de onderzoekers een onevenredig grote invloed. Volgens Jupiter is hun invloed het sterkst te bemerken, wanneer de media de berichten van de online opinie-verspreiders oppakken. De onderzochte groep, die actief aan internet bijdraagt, is volgens het onderzoek jonger en meer geëngageerd, dan de gemiddelde internetgebruiker. Volgens Julian Smith van Jupiter moeten mediabedrijven en adverteerders die weblogs lezen ervoor waken, dat ze de mening van deze trendsetters niet te zeer extrapoleren naar de algemene publieke opinie. “Deze groep is niet representatief voor een groter publiek, maar wat ze zeggen is wel degelijk van belang,”? aldus Smith, die vindt dat deze ‘influentials’ een zeer interessante groep zijn om bij te polsen wat niet met harde middelen meetbaar is. Dat het hier om een minderheid gaat is relatief. Wereldwijd zijn er volgens een onderzoek van Technorati meer dan 35 miljoen blogs actief. (The Guardian)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid