Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Bloggers buitenproportioneel invloedrijk’

Bloggers en internet-opinieleiders hebben een buitensporig grote invloed op de gemeenschap, aldus een recent onderzoek van Jupiter Research.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek komt naar voren dat actieve webgebruikers in feite slechts een klein deel vormen van de totale internetpopulatie, terwijl ze wel publieke discussies domineren en zakentrends in gang zetten. Meer dan de helft van de internetgebruikers in Europa consumeert passief en draagt op geen enkele wijze bij aan het web en 23 procent komt alleen in actie als ze daartoe worden opgeroepen. De resterende minderheid, die wel actief is via messageboards, websites en blogs, krijgt zo volgens de onderzoekers een onevenredig grote invloed. Volgens Jupiter is hun invloed het sterkst te bemerken, wanneer de media de berichten van de online opinie-verspreiders oppakken. De onderzochte groep, die actief aan internet bijdraagt, is volgens het onderzoek jonger en meer geëngageerd, dan de gemiddelde internetgebruiker. Volgens Julian Smith van Jupiter moeten mediabedrijven en adverteerders die weblogs lezen ervoor waken, dat ze de mening van deze trendsetters niet te zeer extrapoleren naar de algemene publieke opinie. “Deze groep is niet representatief voor een groter publiek, maar wat ze zeggen is wel degelijk van belang,”? aldus Smith, die vindt dat deze ‘influentials’ een zeer interessante groep zijn om bij te polsen wat niet met harde middelen meetbaar is. Dat het hier om een minderheid gaat is relatief. Wereldwijd zijn er volgens een onderzoek van Technorati meer dan 35 miljoen blogs actief. (The Guardian)

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in