Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezorgdheid over medicijnreclame

Europese patiënten- en consumentenorganisaties zijn bezorgd over de plannen om reclame voor receptgeneesmiddelen toe te laten in Europa.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Farmaceutische fabrikanten moeten patiënten voortaan rechtstreeks kunnen informeren over geneesmiddelen tegen astma, aids en diabetes, vinden de EU-commissarissen Liikanen (industrie) en Byrne (volksgezondheid). Afgelopen zomer dienden zij een voorstel in voor een nieuwe Europese Geneesmiddelenwet die commerciële informatie rond deze geneesmiddelen vrij baan geeft, voorlopig voor een proefperiode van vijf jaar. Nu is dit soort

related partner content for mobile comes here

'direct-to-consumer' (DTC) reclame verboden in alle landen ter wereld, behalve Amerika en Nieuw-Zeeland. In Nederland bijvoorbeeld, mag informatie over geneesmiddelen alleen gericht zijn op artsen, omdat zij die naar waarde kunnen schatten en de patiënt kunnen beschermen tegen al te ronkende of rooskleurige promotie. Maar de Europese Commissie vindt deze situatie achterhaald. Tegenwoordig zijn patiënten mondig genoeg om zelf de juiste keuze te maken. Bovendien zouden patiëntenverenigingen zelf om de wetswijziging hebben gevraagd. Volgens europarlementariër A. de Roo (Groen Links) klopt dit niet. ‘Nee, de farmaceutische industrie heeft hierom gevraagd met behulp van een zeer krachtige lobby. En de patiëntenverenigingen die hebben meegelobbyd, worden deels gesponsord door de industrie’, aldus De Roo. M. Ewen, woordvoerster van Health Action International (HAI), een van de organisatoren van het symposium, erkent dat patiënten behoefte hebben aan informatie, ‘maar dan onpartijdige informatie, waarbij ook verschillende middelen van

verschillende fabrikanten met elkaar vergeleken worden.’ J. Maaten, fractievoorzitter van de VVD in het Europees Parlement, ziet de verandering wel zitten. Hij spreekt van 'een stap in de goede richting'. ‘Patiënten vinden het vaak onbevredigend dat de arts beslist over hun medicijnkeuze. Het is goed om hun positie te versterken.’ Maaten erkent dat DTC-reclame in de VS ook nadelen heeft. ‘Al het geld dat fabrikanten daar in reclame stoppen, besteden zij nu niet meer aan het ontwikkelen van nieuwe middelen.’ (Bron: Trouw)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in