Bezorgdheid over medicijnreclame
Farmaceutische fabrikanten moeten patiënten voortaan rechtstreeks kunnen informeren over geneesmiddelen tegen astma, aids en diabetes, vinden de EU-commissarissen Liikanen (industrie) en Byrne (volksgezondheid). Afgelopen zomer dienden zij een voorstel in voor een nieuwe Europese Geneesmiddelenwet die commerciële informatie rond deze geneesmiddelen vrij baan geeft, voorlopig voor een proefperiode van vijf jaar. Nu is dit soort
'direct-to-consumer' (DTC) reclame verboden in alle landen ter wereld, behalve Amerika en Nieuw-Zeeland. In Nederland bijvoorbeeld, mag informatie over geneesmiddelen alleen gericht zijn op artsen, omdat zij die naar waarde kunnen schatten en de patiënt kunnen beschermen tegen al te ronkende of rooskleurige promotie. Maar de Europese Commissie vindt deze situatie achterhaald. Tegenwoordig zijn patiënten mondig genoeg om zelf de juiste keuze te maken. Bovendien zouden patiëntenverenigingen zelf om de wetswijziging hebben gevraagd. Volgens europarlementariër A. de Roo (Groen Links) klopt dit niet. ‘Nee, de farmaceutische industrie heeft hierom gevraagd met behulp van een zeer krachtige lobby. En de patiëntenverenigingen die hebben meegelobbyd, worden deels gesponsord door de industrie’, aldus De Roo. M. Ewen, woordvoerster van Health Action International (HAI), een van de organisatoren van het symposium, erkent dat patiënten behoefte hebben aan informatie, ‘maar dan onpartijdige informatie, waarbij ook verschillende middelen van
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery Amsterdamverschillende fabrikanten met elkaar vergeleken worden.’ J. Maaten, fractievoorzitter van de VVD in het Europees Parlement, ziet de verandering wel zitten. Hij spreekt van 'een stap in de goede richting'. ‘Patiënten vinden het vaak onbevredigend dat de arts beslist over hun medicijnkeuze. Het is goed om hun positie te versterken.’ Maaten erkent dat DTC-reclame in de VS ook nadelen heeft. ‘Al het geld dat fabrikanten daar in reclame stoppen, besteden zij nu niet meer aan het ontwikkelen van nieuwe middelen.’ (Bron: Trouw)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid