Overslaan en naar de inhoud gaan

Baptiest Coopmans per 1 april weg bij KPN

Na vijf jaar lid te zijn geweest van de raad van bestuur van KPN vertrekt Baptiest Coopmans per 1 april 2012 'in goed overleg met de raad…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na vijf jaar lid te zijn geweest van de raad van bestuur van KPN vertrekt per 1 april 2012 'in goed overleg met de raad van commissarissen bij KPN om een nieuwe carrièrestap te zetten'.

related partner content for mobile comes here

Coopmans (1965) trad in september 2006 toe tot de raad van bestuur van het bedrijf om leiding te geven aan het consumentensegment in Nederland. In februari 2010 werd zijn portfolio uitgebreid tot alle Nederlandse telecomactiviteiten van KPN.

Met de inrichting van de nieuwe bedrijfsstrategie in mei 2011 werd hij verantwoordelijk voor de strategische programma’s vereenvoudiging, kwaliteit en reputatie & merk.

Jos Streppel, de voorzitter van de raad van commissarissen in het persbericht: ‘We hebben respect voor wat Baptiest Coopmans tot stand heeft gebracht. Hij heeft de rol van KPN als dienstverlener in Nederland in belangrijke mate verbreed, door onder meer onderwerpen als het merk KPN, duurzaamheid en MVO profiel te geven. Hij heeft daarnaast een bijdrage geleverd aan de vereenvoudigingsoperaties (merk- en productenportfolio, organisatielagen) binnen het bedrijf.’

Veel merken
Coopmans pakte bij KPN onder andere het merkenbeleid aan. Minder merken. Voor zijn aantreden hingen er veel merken onder de KPN-vlag: zoals InternetPlusBellen, Mine, Digitenne, XS4ALL, Planet.

Coopmans in 2007 tegen Tijdschrift voor Marketing: ‘KPN is op de goede weg met een gedifferentieerd producten en dienstenbeleid. Maar om succesvol te zijn in een wereld waarin zaken convergeren, moet je keuzes maken in je proposities en merken. Een van mijn grote thema’s is nu: zaken simpeler maken.’

In 2008 sprak Baptiest Coopmans op over merk & accountability. KPN moest een dienstverlener worden.

Coopmans vertelde toen dat de strategie van KPN zich de komende jaren vooral moet richten op ‘klantintimiteit’. Volgens hem is het marketingplan gebaseerd op de vaststelling dat KPN geen telecommer, multimediabedrijf of Endemol is.
Coopmans: ‘We zijn een dienstverlener. We lijken in dat opzicht meer op een energiebedrijf of luchtvaartmaatschappij, dan op een wasmiddelenfabrikant.'

Daarnaast richtte Coopmans zich in zijn functie op de marketingprocessen: ‘Die moet je op een hoger niveau krijgen.’ Het was noodzakelijk processen te standaardiseren en professionaliseren, klantinzicht, customer lifecycle management en communicatiemediaplanning.

Multiplay
Op de vraag wat hij bij KPN wil bereiken, antwoordde Coopmans in 2007 in Tijdschrift voor Marketing:

‘Twee dingen. Ik wil in al die nieuwe markten echt een substantieel aandeel krijgen. Tv, internet en telefonie. We moeten de grootste aanbieder op het gebied van multiplay zijn. En ik wil dat we ook de beste consumenten- dienstverlening bieden. Daar hebben we nog wel een slag te maken. De rel rond zegt alles. Ook al zijn we nog steeds het merk in deze markt met de hoogste waardering en betrouwbaarheid en doen de kabelbedrijven het echt veel slechter.

‘Ik breng in dit bedrijf eenvoud, het belang van klantprocessen én wat nederigheid. Dat laatste is belangrijk voor een marktleider. Ik denk dat je ook best af en toe mag zeggen dat je niet alles goed doet…’

Coopmans krijgt 590.000 euro mee.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in