Overslaan en naar de inhoud gaan

Artikel van te voren laten inzien, of niet

'Hele verhalen van tevoren laten inzien hoort al helemaal niet thuis in de journalistiek. Politici, bestuursvoorzitters en het publiek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Schreef een opgewonden senior reporter, Bert Erik ten Cate, werkzaam in Londen bij een Europees vakblad, onlangs in De Journalist. Daarmee nam hij stelling tegen de mening van oud-hoogleraar mediarecht Gerard Schuijt, die eerder schreeft met inzage vooraf geen probleem te hebben.

related partner content for mobile comes here

Schuijt noemt een interview een overeenkomst tussen de interviewer en de geïnterviewde, men is vrij de inhoud ervan te bepalen, maar moet zich uiteraard wel aan afspraken houden. De Raad voor de Journalistiek, zegt Schuijt, acht het daarbij ondenkbaar dat een journalist in zo'n geval meer toezegt dan dat feitelijkheden en technische nuances gecorrigeerd mogen worden, niet dat ook meningen mogen worden herzien, genuanceerd of ingetrokken. En hij vermoedt dat de Rechter dat standpunt zou delen. Of je dat soort afspraken moet maken hangt volgens Schuijt af van zaken als de aard van het onderwerp van gesprek, de persoon van de geinterviewde, de kwaliteit van de journalist (!) en dergelijke.

Maar wat vinden Commbloggers van dit soort afspraken? Wat zijn jullie ervaringen, meningen hierover? Zelf vond ik het nooit een bezwaar, een tekst vooraf te laten lezen op feitelijkheden. Soms was het heel handig, zeker als je veel haast had met een stuk, dat betrokkene er nog even naar kijkt. Of als iets toch niet helemaal duidelijk was. Maar in Engeland, weet ook ik uit ervaring, vindt met dat vreemde concessies. Uit den boze zelfs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in