Andrea Ragnetti vertrekt bij Philips
Marketingman Andrea Ragnetti (nummer 12 in de lijst van TvM's De 100 Beste Marketeers van Nederland) vertrekt 1 september bij Philips, zo kondigde het bedrijf vandaag aan.
De reden die Ragnetti geeft, is dat hij een break wil na acht drukke jaren bij Philips.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVan een conflict lijkt geen sprake te zijn, meent ANP, want Ragnetti blijft nog enkele maanden aan. ‘Toch kan zijn vertrek niet helemaal los worden gezien van de opvolging van bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee, die volgend jaar opstapt. Ragnetti was een van de kandidaten, al was hij geen gedoodverfde favoriet’, aldus de persdienst.
Ragnetti was de eerste chief marketing officer binnen het bestuur, ‘Sense and Simplicity’ kwam uit zijn koker.
In deze campagne kreeg lifestyle en gezondheidszorg meer aandacht.
ANP: ‘De nadruk op eenvoud - ook binnen het concern - is aangeslagen, zo vindt in ieder geval Philips. Het concern pronkte er de afgelopen jaren mee dat de waarde van het Philipsmerk is gestegen dankzij de nieuwe weg die op marketinggebied is ingeslagen.
In 2005 werd Ragnetti al beloond met een extra functie. Hij mocht de divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging gaan leiden, waar marketing een enorm belangrijke rol speelt. In 2008 kwam daar consumentenelektronica bij, na de vorming van één divisie voor consumer lifestyle.' Zijn functienaam: directeur Consumer Lifestyle.
Ragnetti had in 2003 geen fijne start bij Philips.
Hij begon als chief marketing officer onder Gerard Kleisterlee om Philips. De missie: het bedrijf van product driven naar market driven veranderen, van kostenbesparingen naar het identificeren van consumentenbehoeften en van productverbetering naar het succesvol vermarkten van producten.
Op Nationale CMO Conferentie in september 2007 vertelde hij dat hem geen warm bad stond te wachten, zo schreef Daniëlle Schouten op MolBlog.
‘De marketingverantwoordelijken uit elk land zitten met hem aan tafel “omdat ze moeten”, de directeuren vragen zich af “wat hij komt doen” en bij de “top 100 worldwide leaders” meetings wordt zijn presentatie twee keer als slechtste beoordeeld. Niet omdat hij zo slecht was, maar de Philipsmensen hadden gewoon geen zin in de Italiaan van buiten.
‘Hij vertrouwt ceo Gerard Kleisterlee toe dat hij geen kans krijgt. Hij overweegt zelfs te vertrekken. Kleisterlee steunt Ragnetti echter en ze besluiten het nog zes maanden te proberen. De volgende top 100 meeting wordt hij beoordeeld als beste spreker. De tip die Ragnetti alle cmo’s dan ook wil meegeven: 'Zorg ervoor dat je een ceo hebt die achter je staat.'
Er is nog geen opvolger voor Ragnetti.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid