Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de vooravond van het wereldwijde iPhone-effect

Mobile is hot. Mobiele websites bieden content en advertising voor de mens in beweging die zijn informatiebehoefte niet langer tot thuis…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mobile is hot. Mobiele websites bieden content en advertising voor de mens in beweging die zijn informatiebehoefte niet langer tot thuis achter de pc wil, en hoeft op te schorten. PDA's en smartphones die het faciliteren zijn er legio en al geruime tijd gemeengoed onder de zakelijke gebruiker. Met de opkomst van goedkope breedband verbindingen, de groei van betaalbare apparaten en het naar rato toenemende aantal mobiele of "gemobiliseerde" websites (kip-ei situatie) is de consumentenmarkt zich in een rap tempo aan het ontwikkelen. 1,6 miljoen Nederlanders en dat groeit met meer dan 30 % per jaar.

related partner content for mobile comes here

Laten we bovendien het iPhone effect niet vergeten, in de VS nam mobiel internetten een grote vlucht nadat de eerste iPone werd geïntroduceerd. Met de wereldwijde lancering van de 3G wordt niet alleen de markt ineens veel groter, maar de combinatie van overal breedband toegang met flat fee en een gebruiksvriendelijke interface zal ook zorgen voor veel intensiever gebruik. En er zijn al een verkocht in het eerste weekend?

De ontwikkeling is voor gebruikers een openbaring, maar tegelijkertijd voor aanbieders een uitdaging. Weer een extra kanaal voor het bereiken van je doelgroep, een podium dat dan nog wel beklommen moet worden en bovendien inzichtelijk zal moeten zijn. Een aantal implicaties van mobile op een rijtje:

- Heeft mijn doelgroep überhaupt een mobiel internet apparaat?
Ondanks de snelle groei staat mobiel internet nog wel ergens in de adoptiefase tussen de innovators en early majority, met jonge, hoog opgeleide mannen als onevenredig groot deel van het totaal. Gaat dat nu snel veranderen?

- Willen bezoekers niet heel iets anders op hun mobiel?
Kleine schermen, aangepaste toetsenborden met een muisloze bediening brengen toch een hele andere ervaring met zich mee. Bovendien zit men niet achter het bureau op de bank thuis, maar onderweg. De modus is totaal anders. Een korter, meer doelgericht gebruik is voor te stellen.

- Ziet mijn website er wel uit mobiel?
Niet alleen andere hardware, maar ook browsers en besturingssystemen variëren veel meer onder de handhelds. Een eerste stap kan zijn om de website door een dienst als voor mobiel geschikt(er) te maken.

- Moet ik mijn website redesignen voor mobiel?
Als de doelgroep, het gedrag, hard- en software anders zijn, zal voor succesvolle adoptie ook de content en het design voor het kanaal geoptimaliseerd worden.

- Moet ik mobile adverteren?
Adverteren voor mobile is al succesvol van de grond en lijkt een veel hogere succesratio te hebben dan andere kanalen. Bovendien is zoeken een van meest gebezigde internetactiviteiten. Dat zal zich ook vertalen naar gebruik van de mobiele varianten van zoekmachines en de bijbehorende keyword advertenties.

Uiteindelijk is de hamvraag; hoe kan ook ik (meer) geld verdienen met mobile? Een vraag die voor het wired internet met gebruik van web analytics en usability al veelvuldig wordt beantwoord, maar voor mobile een stuk moelijker ligt. Javascript en cookies, de bouwstenen van web analyse, worden door veel mobile devices niet geaccepteerd.

Er zijn momenteel al een paar spelers in deze niche markt actief. Bedrijven als , en hebben allemaal eigen technologie om mobiel website bezoek in kaart te brengen. Grootste nadeel is dat er nóg een pakket moet worden aangeschaft en geïmplementeerd om bezoekers, dan wel klanten, over verschillende kanalen heen te analyseren.

Maar ook de grote aanbieders van online business optimalisatie beantwoorden nu de behoefte. Zo kondigde vorige week aan in hun web analytics pakket te hebben geïntegreerd. Klanten kunnen met gebruik van image tracking technologie inzichten krijgen in de apparaten die hun bezoekers gebruiken, maar ook o.a. beeldscherm grootte, de technische en multimediale standaarden die worden ondersteund. Dit alles bovenop de reeds beschikbare stats.

Hiermee wordt niet alleen het door mobile vergrootte bereik in beeld gebracht, maar het ook tezamen met andere on- en offline kanalen binnen één omgeving een analyse, en de daarbij behorende ROI verhogende optimalisatie worden ingezet. Zeg maar business Intel 2.0

Is er al iemand bezig met mobile analytics? Deel dan je ervaringen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in