Overslaan en naar de inhoud gaan

50-plussers vaker merktrouw dan 50-minners

Onderzoek van het Familie Kenniscentrum (een initiatief van Bindinc) toont aan dat onder 50-plussers merktrouw vaker voorkomt dan onder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel, staan in de . Consumenten zijn ingedeeld naar mate van merktrouw, op basis van de Brand Loyalty Matrix. Bij de productcategorieën persoonlijke verzorgingsproducten, mobiele telefonie, financiële dienstverlening en vakanties & reizen zien we meer merkentrouw bij 50-plussers dan bij 50-minners. Het grootst is de merkentrouw bij financiële dienstverlening.

related partner content for mobile comes here

Google en Pickwick
50-minners noemen meer redenen om van een vast merk over te stappen naar een ander merk dan 50-plussers. De meest voorkomende reden om over te stappen naar een ander merk is de prijs. Daarnaast laten 50-minners zich ook vaker dan 50-plussers leiden door hun omgeving. Waar 50-minners meer voor gemak kiezen, vinden 50-plussers een goede reputatie en de beste kwaliteit erg belangrijk. Wat overeenkomt is dat 50-plussers en 50-minners de merken Google en Pickwick de meest aantrekkelijke merken vinden. Daarnaast geeft de 50-plusser aan dat zij Douwe Egberts en Hema een aantrekkelijk merk vinden, waarbij 50-minners Bol.com en Albert Heijn aantrekkelijk vinden.

Implicaties voor professionals
Het uitbouwen van merkentrouw lijkt de meest succesvolle strategie bij 50-plussers. Dit kan men realiseren door behoud van de kwaliteitsperceptie en bevestiging. Voor adverteerders is het belangrijk te weten dat 50-plussers vooral overtuigd moeten worden door de betere kwaliteit die een ander of nieuw product hun biedt.

Onderzoeksopzet
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel,in opdracht van Het Familie Kenniscentrum (FKC). Alle uitkomsten die in deze whitepaper zijn gepresenteerd, zijn gebaseerd op uitspraken van 50-minners en 50-plussers. De onderzoekers hebben hiervoor de data van 1.288 respondenten geanalyseerd van twee onderzoeken: een onderzoek waarin is gekeken in hoeverre de doelgroep 18 jaar en ouder en 50-plussers merktrouw zijn en de resultaten uit de Empathiemonitor. Deze monitor voert Ruigrok | NetPanel in samenwerking met Fronteer Strategy sinds 2009 uit. In totaal hebben aan dit onderzoek 2.839 respondenten deelgenomen.

Meer over de op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in