50-plussers vaker merktrouw dan 50-minners


De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel, staan in de whitepaper ´Hoe ouder, hoe trouwer´. Consumenten zijn ingedeeld naar mate van merktrouw, op basis van de Brand Loyalty Matrix. Bij de productcategorieën persoonlijke verzorgingsproducten, mobiele telefonie, financiële dienstverlening en vakanties & reizen zien we meer merkentrouw bij 50-plussers dan bij 50-minners. Het grootst is de merkentrouw bij financiële dienstverlening.
Google en Pickwick
50-minners noemen meer redenen om van een vast merk over te stappen naar een ander merk dan 50-plussers. De meest voorkomende reden om over te stappen naar een ander merk is de prijs. Daarnaast laten 50-minners zich ook vaker dan 50-plussers leiden door hun omgeving. Waar 50-minners meer voor gemak kiezen, vinden 50-plussers een goede reputatie en de beste kwaliteit erg belangrijk. Wat overeenkomt is dat 50-plussers en 50-minners de merken Google en Pickwick de meest aantrekkelijke merken vinden. Daarnaast geeft de 50-plusser aan dat zij Douwe Egberts en Hema een aantrekkelijk merk vinden, waarbij 50-minners Bol.com en Albert Heijn aantrekkelijk vinden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Implicaties voor professionals
Het uitbouwen van merkentrouw lijkt de meest succesvolle strategie bij 50-plussers. Dit kan men realiseren door behoud van de kwaliteitsperceptie en bevestiging. Voor adverteerders is het belangrijk te weten dat 50-plussers vooral overtuigd moeten worden door de betere kwaliteit die een ander of nieuw product hun biedt.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel,in opdracht van Het Familie Kenniscentrum (FKC). Alle uitkomsten die in deze whitepaper zijn gepresenteerd, zijn gebaseerd op uitspraken van 50-minners en 50-plussers. De onderzoekers hebben hiervoor de data van 1.288 respondenten geanalyseerd van twee onderzoeken: een onderzoek waarin is gekeken in hoeverre de doelgroep 18 jaar en ouder en 50-plussers merktrouw zijn en de resultaten uit de Empathiemonitor. Deze monitor voert Ruigrok | NetPanel in samenwerking met Fronteer Strategy sinds 2009 uit. In totaal hebben aan dit onderzoek 2.839 respondenten deelgenomen.
Meer over dewhitepaper ´Hoe ouder, hoe trouwer´ op www.familiekenniscentrum.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid