
De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel, staan in de whitepaper ´Hoe ouder, hoe trouwer´. Consumenten zijn ingedeeld naar mate van merktrouw, op basis van de Brand Loyalty Matrix. Bij de productcategorieën persoonlijke verzorgingsproducten, mobiele telefonie, financiële dienstverlening en vakanties & reizen zien we meer merkentrouw bij 50-plussers dan bij 50-minners. Het grootst is de merkentrouw bij financiële dienstverlening.
Google en Pickwick
50-minners noemen meer redenen om van een vast merk over te stappen naar een ander merk dan 50-plussers. De meest voorkomende reden om over te stappen naar een ander merk is de prijs. Daarnaast laten 50-minners zich ook vaker dan 50-plussers leiden door hun omgeving. Waar 50-minners meer voor gemak kiezen, vinden 50-plussers een goede reputatie en de beste kwaliteit erg belangrijk. Wat overeenkomt is dat 50-plussers en 50-minners de merken Google en Pickwick de meest aantrekkelijke merken vinden. Daarnaast geeft de 50-plusser aan dat zij Douwe Egberts en Hema een aantrekkelijk merk vinden, waarbij 50-minners Bol.com en Albert Heijn aantrekkelijk vinden.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
Artipoppe
Implicaties voor professionals
Het uitbouwen van merkentrouw lijkt de meest succesvolle strategie bij 50-plussers. Dit kan men realiseren door behoud van de kwaliteitsperceptie en bevestiging. Voor adverteerders is het belangrijk te weten dat 50-plussers vooral overtuigd moeten worden door de betere kwaliteit die een ander of nieuw product hun biedt.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel,in opdracht van Het Familie Kenniscentrum (FKC). Alle uitkomsten die in deze whitepaper zijn gepresenteerd, zijn gebaseerd op uitspraken van 50-minners en 50-plussers. De onderzoekers hebben hiervoor de data van 1.288 respondenten geanalyseerd van twee onderzoeken: een onderzoek waarin is gekeken in hoeverre de doelgroep 18 jaar en ouder en 50-plussers merktrouw zijn en de resultaten uit de Empathiemonitor. Deze monitor voert Ruigrok | NetPanel in samenwerking met Fronteer Strategy sinds 2009 uit. In totaal hebben aan dit onderzoek 2.839 respondenten deelgenomen.
Meer over dewhitepaper ´Hoe ouder, hoe trouwer´ op www.familiekenniscentrum.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee