20% meer fairtrade producten in supermarkt
Stichting Max Havelaar is verantwoordelijk voor het internationale Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt. Het keurmerk bestaat al langer, maar de bal wordt nu opgepakt door supermarkten en A-merken, aldus Peter d’ Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: ‘Dat 1 op de 10 bananen ons keurmerk draagt is goed nieuws. Het laat ook zien dat er nog veel ruimte is voor groei. Een mooie uitdaging voor de komende jaren.’
Volgens de stichting waren koffie en bananen met 60 procent van de verkopen de belangrijkste producten in 2011. Het totale volume Fairtrade gecertificeerde producten steeg in 2011 met 20 procent naar 27,5 miljoen kilo met een retailwaarde van 147 miljoen euro. Het aantal bedrijven dat eerlijk verhandelde producten op de markt brengt en aangesloten is bij Stichting Max Havelaar, ging van 122 naar 131.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen belangrijk onderdeel van fairtrade is de investeringspremie die in de handelsketen wordt gegenereerd. Boerenorganisaties investeren deze premie in versterkingen die zij nodig achten. Zij weten immers zelf het best wat nodig is. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om productiviteitsverbeteringen, onderwijs en gezondheidszorg. In 2011 genereerde de Nederlandse fairtradehandel een totale premie van 3,3 miljoen euro, 18 procent meer dan in 2010.
Uit consumentenonderzoek van GfK dat NCDO liet uitvoeren, blijkt dat parallel aan de marktgroeicijfers het aantal consumenten dat fairtradeproducten koopt ook toeneemt. Van 49,5 procent van alle huishoudens in 2010 naar 55,3 procent van alle huishoudens in 2011.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid