Overslaan en naar de inhoud gaan

15 jaar Vodafone, een terugblik

Vodafone Nederland bestaat alweer 15 jaar. Het bedrijf betrad in 1995 de Nederlandse markt onder de naam Libertel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

bestaat alweer 15 jaar. Het bedrijf betrad in 1995 de Nederlandse markt onder de naam Libertel.

related partner content for mobile comes here

In 1994 besloot de toenmalige regering een licentie uit te geven voor een tweede mobiele telefonienetwerk. Eén van de vijf partijen die meedong was Libertel, toen nog onder een werknaam. De penetratiegraad van mobiele telefoons in Nederland was in 1995 minder dan 2 procent. Maar dat veranderde snel. In 1995 sloot Libertel het kalenderjaar 1995 nog af met 26.000 abonnees, in 1998 waren dat er 1 miljoen.

15 jaar na de oprichting is Vodafone Nederland in omzet de tweede mobiele telecomprovider van Nederland met 2.800 werknemers, 4,7 miljoen klanten en vier kantoren in Maastricht, Amsterdam, Son en Zaltbommel.

De telecommer maakte een film over de afgelopen 15 jaar:

Eerst werkte Libertel (met aandeelhouders ING, Macintosh, Liof en het Engelse Vodafone dat de know-how leverde) aan een dekkend netwerk in de Randstad, daar bevonden zich immers de meeste early adopters, maar het creëren van landelijke dekking was de volgende stap. Libertel bewerkte de massa met nationale campagnes, met als eerste slogan ‘Iedereen bereikbaar, bereikbaar voor iedereen’. Ik heb hieronder een aantal van die oude commercials op een rij gezet:

Libertel introduceerde in 1997 als eerste in Nederland prepaid. Dit werd als ‘bellen zonder abonnement’ onder de naam Libertel iZi in de markt gezet. Je telefoon uitrusten met een beltegoed werd in de reclamecampagne uitgebeeld door een bankbiljet en een mobiele telefoon. De dagen erna werd de klantenservice overspoeld met vragen in welke gleuf mensen dat bankbiljet nu moesten stoppen…

Een paar weetjes:

- In 1997 kostte het eerste prepaid toestel met 50 gulden beltegoed 399 gulden
- Een simkaart met mobiel nummer en40 gulden beltegoed kostte in 1997 maar liefst 99,95 gulden
- Prepaidbellers konden in 1997 wél sms-jes ontvangen, maar niet versturen
- Bellen met een prepaid-toestel kostte in 19971,35 gulden per minuut (bron: )

In 1999 ging het bedrijf naar de beurs, openden de eerste Libertel-winkels hun deuren en werd het voor het eerst mogelijk om naar mobiele klanten van een ander netwerk te bellen binnen Nederland.

Vodafone nam eind 2000 een meerderheidsbelang in het bedrijf en veranderde de naam in Libertel-Vodafone. Begin 2002 verdween de naam Libertel definitief en werd de merknaam officieel Vodafone.

Dit jaar rolde het bedrijf een snel datanetwerk uit dat in theorie maximale snelheden tot 28.8 Mbps kan bieden. Om de introductie kracht bij te zetten werd een evenement georganiseerd, waarbij coureur Lewis Hamilton met zijn Formule 1 wagen op een landingsbaan van Schiphol tegen het Vodafone netwerk racete.

Lewis Hamilton deed al meer dingen voor Vodafone, waaronder deze commercial:

Toekomst

Vodafone ziet in de toekomst verschillende uitdagingen, zoals de toenemende vraag naar flexibiliteit en mobiliteit toe, waardoor het leefritme van mensen verandert. En de enorme toename van het gebruik van smartphones, waardoor mobiel dataverbruik nog verder zal stijgen. Investeren in netwerkcapaciteit en snelheid blijft daarom cruciaal, aldus Vodafone.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in