‘Zet lager. Schakel uit. Recycle. Loop.’
De campagne, waarvoor 4,7 miljoen euro is uitgetrokken, heeft als doel om mensen te overtuigen van hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van de klimaatverandering én van hun vermogen een bijdrage te leveren tot de bestrijding van dit fenomeen. In dat kader geeft de campagne een grote hoeveelheid praktische, makkelijk uitvoerbare tips ter beperking van broeikasemissies.
Dat de burgers zelf actie ondernemen is volgens de Europese Commisie hard nodig. De gezinnen in de Europese Unie nemen ongeveer 16 % van de totale broeikasgasemissies van de Gemeenschap voor hun rekening; het leeuwendeel daarvan is afkomstig van de opwekking en het gebruik van energie.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu"De Commissie heeft van de strijd tegen de klimaatverandering een prioriteit gemaakt," aldus Commissievoorzitter José Manuel Barroso. "Deze campagne complementeert en versterkt onze inspanningen op politiek en wetgevend vlak en maakt duidelijk in hoeverre elk van ons medeverantwoordelijk is voor de verandering van het klimaat en wat wij kunnen en moeten doen om dit gevaar in te dijken." Bij de lancering van de campagne afgelopen maandag hebben Barroso en milieucommissaris Stavros Dimas een gigantische poster onthuld, die aan het hoofdgebouw van de Commissie in Brussel is opgehangen. Op de poster staat een afbeelding van de aarde. Op een thermostaat die aan de aarde is vastgemaakt, kan je de stijgende temperatuur van de aarde aflezen. 'Klimaatverandering heb je zelf in de hand', luidt de titel, gevolgd door de tips 'Zet lager. Schakel uit. Recycle. Loop.' Over enkele dagen zullen de nationale campagnes door de lidstaten op de rails worden gezet. De lancering van de Nederlandse campagne staat gepland op 5 juni. Het is de bedoeling dat de reuzenposters en ander voorlichtingsmateriaal in het straatbeeld van alle hoofdsteden van de EU te zien zijn. Ook is het de bedoeling dat standbeelden in de hoofdsteden van de Europese Unie worden aangekleed in T-shirts met dezelfde boodschap. De campagne richt zich voorts tot leerlingen van middelbare scholen. Zij worden aangemoedigd schriftelijk te beloven hun CO2-uitstoot te verminderen en bij te houden welke stappen zij daarvoor zetten.
Daarnaast wordt gebruik gemaakt van tv, kranten, dagbladen en een website. De campagne wordt over drie piekperiodes verspreid (juni, september en november 2006). De website is continu toegankelijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid