Overslaan en naar de inhoud gaan

Winkelbeleid in Nederland is verouderd

Veel Nederlandse gemeenten voeren een verouderd winkelbeleid, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Dataharvest. De winkelcentra lijken op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het onderzoek werden consumententrends in alle Nederlandse gemeenten vanaf 1997 vergeleken. Per gemeente van meer dan 20.000 inwoners is een top drie gemaakt van de vier belangrijkste trends (te weten mobiliteit, koopkracht, aandeel gezinnen met kinderen en aandeel vijftigplussers), en daaruit blijkt dat de onderlinge verschillen groot zijn. Maar in hun winkelbeleid spelen gemeenten dus niet in op die verschillen.
Gemeenten gaan uit van een gemiddelde consument, die steeds grijzer wordt, meer te besteden heeft, en bekende winkelformulers zoekt. Maar die gemiddelde consument bestaat helemaal niet, aldus directeur Eduard Plate van Dataharvest.

related partner content for mobile comes here

Zo neemt in Harderwijk de mobiliteit en het aantal vijftigplussers flink toe. Voor die groep is winkelgemak en parkeren erg belangrijk. Tegelijkertijd neemt de mobiliteit in deze regio toe. Dat betekent dat Harderwijk het risico loopt van koopkrachtverlies als het niet voor retailvernieuwing zorgt; mensen gaan dan gewoon elders winkelen. Gemeenten en retailers zouden veel meer moeten inspelen op de veranderingen in de lokale vraag, concludeert Plate.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in