Winkelbeleid in Nederland is verouderd


In het onderzoek werden consumententrends in alle Nederlandse gemeenten vanaf 1997 vergeleken. Per gemeente van meer dan 20.000 inwoners is een top drie gemaakt van de vier belangrijkste trends (te weten mobiliteit, koopkracht, aandeel gezinnen met kinderen en aandeel vijftigplussers), en daaruit blijkt dat de onderlinge verschillen groot zijn. Maar in hun winkelbeleid spelen gemeenten dus niet in op die verschillen.
Gemeenten gaan uit van een gemiddelde consument, die steeds grijzer wordt, meer te besteden heeft, en bekende winkelformulers zoekt. Maar die gemiddelde consument bestaat helemaal niet, aldus directeur Eduard Plate van Dataharvest.
Zo neemt in Harderwijk de mobiliteit en het aantal vijftigplussers flink toe. Voor die groep is winkelgemak en parkeren erg belangrijk. Tegelijkertijd neemt de mobiliteit in deze regio toe. Dat betekent dat Harderwijk het risico loopt van koopkrachtverlies als het niet voor retailvernieuwing zorgt; mensen gaan dan gewoon elders winkelen. Gemeenten en retailers zouden veel meer moeten inspelen op de veranderingen in de lokale vraag, concludeert Plate.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid