Europa omarmt etnisch eten


Curry-minnend Engeland zal snel van de troon gestoten worden als nummer 1 in de verkoop van etnisch eten, voorspelt Datamonitor. Alleen al in Spanje zal de verkoop van verpakt etnisch eten in 2009 verdrievoudigd zijn. Op dit moment leidt Engeland, waar de gemiddelde consument 35 euro per jaar uitgeeft aan etnisch eten voor thuisconsumptie. Maar de rest van Europa is dit snel aan het inhalen.
Verpakte etnische voedingsmiddelen zijn nu goed voor een omzet van 3,9 miljard euro, dat is 0,9 procent van de totale Europese markt voor verpakte voedingsmiddelen. Maar de jaarlijkse groei bedraagt nu al 14 procent sinds 1999, dat is 5 procent meer dan in de V.S.
Datamonitor verwacht dat de markt tussen nu en 2009 met 12,2 procent gaat stijgen en dan goed is voor 7 miljard euro. Dat is dan 1,4 procent van de totale markt. Engeland vormt op dit moment nog ruim de helft van de markt voor verpakt etnisch eten.
Chinees eten is het populairst in de meeste Europese landen, ook in de landen waar relatief weinig Chinese migranten wonen. Dat is te danken aan het relatieve consumptiegemak en de bekendheid van de ingrediën-ten. Indiaas eten komt als tweede, maar dat komt vooral door de enorme populariteit in Engeland; daar bepaalt Indiaas eten 43 procent van de markt, in andere Europese landen is dat maar 10 procent. In alle landen behalve Engeland staat Mexicaans eten op de tweede plaats. Dat is te danken aan de populariteit en wijdverbreide beschikbaarheid in de Verenigde Staten; het percentage Mexicaanse migranten in Europa is heel gering.
Volgens John Band van Datamonitor is de groeiende populariteit van etnisch eten te danken aan de toenemende vraag om gezond, natuurlijk en bijzonder eten. In etnisch eten zitten vaak minder conserveermidde-len en ligt de nadruk meer op verse groenten en vlees.
Etnische voedingsmiddelenmarkt naar keuken en land (% van de waarde)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSFr D It NL SP Zw UK Rest Chinees 66 51 41 45 62 52 29 39 Mexicaans 21 36 43 25 30 45 14 20 Indiaas 5 3 2 9 5 1 43 28 Rest Aziatisch 5 4 14 8 1 2 10 8 Rest 3 6 0 13 2 0 4 4
Etnische voedingsmiddelenmarkt naar land (in milj. Euro)
Land 2004 2009 Samengesteld Jaarlijks Groeipercentage Frankrijk 412 721 11,8 Duitsland 393 638 10,1 Italië 68 222 26,5 Nederland 100 175 11,9 Spanje 134 474 28,7 Zweden 182 346 13,6 Engeland 2103 3424 10,2 Rest 563 1031 12,9
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid