VVD ook grootste adverteerder
De VVD gaf bijna tweemaal zoveel uit als de SP, die op 1,1 miljoen euro eindigde. Op plek 3 staat het CDA, gevolgd door Groenlinks en de PvdA. Alle partijen samen hebben voor 5 miljoen euro ingekocht. De bestedingen zijn geregistreerd door MediaXim, in de periode van 1 april tot en met 11 juni 2010.
VVD: 2.787.899 euro
SP: 1.101.206 euro
CDA: 880.352 euro
GroenLinks: 334.402 euro
PvdA: 276.500 euro
Partij voor de Dieren: 121.171 euro
D66: 61.895 euro
Christen Unie: 47.848 euro
Partij voor de Vrijheid: 19.763 euro
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDagbladen profiteerden het meeste van de verkiezingen; 3 politieke partijen kochten zich hier voor bijna 2,5 miljoen euro in. TV volgt op een tweede plaats, daarna komen out of home en radio. De VVD spendeerde zeker 50 procent van zijn budget aan televisiecommercials. Nico Hilhorst (directeur/partner M2Media & More): ‘Alleen met de inzet van TV heeft de VVD al ruim 70 procent van de kiezers gemiddeld 3,5 keer bereikt. Een hoog budget betekent niet vanzelfsprekend veel zetels, maar het maakt wel mogelijk om een grotere groep kiezers vaker te bereiken. Uiteindelijk zijn relevantie en het moment van de boodschap van doorslaggevend belang, niet de hoeveelheid commercials of advertenties.’
De politieke partijen hebben ruim 50 procent van hun advertentiebestedingen in de laatste week voor de verkiezingen gedaan. De meeste partijen zijn twee weken voor de verkiezingen hun advertentiecampagnes gestart. De SP heeft als enig gekozen voor een lange aanloop van de campagne; vanaf april is zij aanwezig geweest in dagbladen en op radio. GroenLinks heeft alle bestedingen in juni gedaan en daarmee als enige gefocust op de laatste dagen voor de verkiezingen.
Nico Hilhorst: ‘De boodschappen van de politieke partijen in verkiezingstijd zijn vooral gericht op zwevende kiezers die op het laatste moment een keuze maken. Sommige politieke partijen lijken zich daarvan nog onvoldoende bewust. Je kunt dus gerust stellen dat een deel van de budgetten te vroeg is ingezet.’
MediaXim registreert de reclame-uitingen en mediabestedingen, welke worden berekend aan de hand van de tariefkaarten van de media waarin geadverteerd wordt, zonder rekening te houden met extra kortingen en/of individuele prijsafspraken. De werkelijke (netto) mediabestedingen kunnen dus lager zijn. De advertentiebestedingen op internet zijn op dit moment nog niet geregistreerd door MediaXim.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid