Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever meest duurzaam in Oxfam-lijst

Ontwikkelingsorganisatie Oxfam heeft dat vandaag bekend gemaakt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever is Nestlé voorbij op de lijst duurzaamheidsprestaties van de tien grootste voedingsmiddelenconcerns. In de Behind de Brands campagne rangschikt Oxfam de 10 grootste internationale voedsel- en drankenbedrijven op basis van hun beleid op transparantie, vrouwen, landarbeiders, boeren, land, water en klimaatverandering. De top 10 bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever. Acht van de 10 verbeterden hun totale score sinds de laatste jaar-update uit 2014.

related partner content for mobile comes here

Unilever scoorde op bovengenoemde criteria 71%. ABF, onder andere eigenaar van Twinings, staat onderaan, net als vorig jaar en haalde slechts  30%. Ook Kellogg, Danone en General Mills blijven ruim achter de duurzaamheidsfrontrunners. Danone scoort slechts 1 uit 10 punten op het thema ‘steun aan boerinnen en landarbeidsters’. Zes van de 10 bedrijven doen het volgens Oxfam heel slecht op het thema ‘positie van kleine boeren.’ Unilever is alrijd zeer ambitieus met de Oxfam-ranglijst omgegaan. Het Nederlands-Britse bedrijf  groeide van 34 punten in 2013 naar 50 punten nu. Volgens Tom van der Lee van Oxfam Novib passen veel concerns hun gedrag aan onder druk van publieksacties die mede door Oxfam worden georganiseerd: &;Het gaat bijvoorbeeld om het accepteren van codes tegen het onteigenen van land. Dat beleid heeft gevolgen in de hele voedselketen.

Volgens Oxfam heeft de hoge positie van Unilever ook te maken met de markten waar het opereert: &;Europa is kritischer dan bijvoorbeeld de Angelsaksische landen. Daarom scoren bedrijven als General Mills en Associated British Foods ABF aanzienlijk lager dan Unilever of Nestlé.&;, aldus Oxfam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in