Unilever in de ban van geuren en kleuren


'Er is geen vrouw meer die bereid is langer dan vijf minuten in de keuken te staan', gaf bestuursvoorzitter A. Burgmans donderdag als voorbeeld bij de uitreiking van de Unilever Researchprijzen 2001. Dagelijks worden 150 tot 200 miljoen producten van Unilever verkocht. Het voedingsmiddelenconcern is wereldwijd in meer dan honderd landen actief. De omzet bedraagt meer dan 50 miljard euro. Volgens Burgmans verwacht de consument steeds betere prestaties van merkartikelen. Reden voor Unilever het assortiment in een paar jaar tijd van 1600 merken terug te brengen tot 400. 'De focus', aldus Burgmans, 'die dadelijk 90 procent van de omzet moet genereren.'
Waar in vroeger tijden het 'kruidenierskanaal' als toetssteen gold voor wat de klant wilde, bepalen nu de trends het assortiment. 'Vitaliteit, gemak en plezier zijn de criteria', aldus de Unilever-baas. 'De verwachting is dat in 2010 in de VS, Europa en Japan vrouwen ouder dan 80 jaar en mannen ouder dan 76 jaar worden. Dat opent tal van nieuwe mogelijkheden voor ons. Daar moeten wij tijdig op inspelen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid