Uitgeverijen op de Amazon-toer


Simon & Schuster, Random House en Penguin begonnen dit jaar met een online shop voor de eigen titels. De drie zeggen geen hoge ambities te hebben wat betreft retail, men wil simpelweg meer online service aan het lezerspubliek geven, en daar hoort een dienst als online shop bij.
‘We bieden wellicht extra diensten en content die een andere retailer niet direct kan bieden’, aldus John Makinson, voorzitter van de Penguin Group: ‘Maar we worden geen concurrenten van Amazon en andere online retailers.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPenguin heeft natuurlijk een lucratieve deal met online retailers, dus is Makinson voorzichtig met zijn uitspraken. De boekenwinkels van de uitgeverijen zijn natuurlijk qua techniek en klantenservice (denk aan personalisatietools) niet te vergelijken met die van de online retailers.
Wel zijn uitgevers sceptisch over een retailer als Barnes and Noble, die onlangs startte met het uitgeven van boeken onder eigen merk, waaronder klassiekers als Mark Twain. ‘Als een retailer uitgever kan worden, dan kan het ook andersom’, aldus Pat Schroeder, president van de ‘Association of American Publishers’, afdeling trade: ‘Je moet het zien als een experiment. Iedereen is op zoek naar de beste manier van werken en geld verdienen.’
Uitgeverijen moeten wel. Ze krijgen sinds de komst de online retailers te maken met nieuwe technologieën, die hen dwingen om opnieuw naar hun businessmodel te kijken. De grenzen tussen uitgeverij, winkel en distributie vervagen. Ondernemingen zijn onzeker omdat een concurrent opeens kan besluiten er iets bij te gaan doen, of omdat een nieuweling uit een geheel andere industrie opeens een grote concurrent kan worden.
Random House, de grootste consumentenuitgeverij ter wereld en onderdeel van het Duitse Bertelsmann, lanceerde dit jaar heel stil een online shop, waar de gehele catalogus aangeboden wordt. Random House geeft echter geen korting, doet niet aan gratis verzend-kosten en stuurt alleen naar Amerikaanse klanten.
Simon & Schuster, onderdeel van Viacom, deed eenzelfde stap in september. Ondanks de magere klantenservice en het gebrek aan kortingen gaan de verkopen prima. En wat vinden de online retailers? Amazon.com reageerde niet op vragen van Reuters en de Barnes & Noble-woordvoerder was onbereikbaar.
Hoe gaat het in de toekomst verlopen? Wellicht net zoals bij Harlequin, de uitgever van romantische boekjes. Deze begon als vroeg met online verkoop, in 1995 (Amazon startte in hetzelfde jaar) en heeft sindsdien miljoenen boeken verkocht, de meeste na een restyling van de site eHarlequin.com in 2000. Wel geeft Harlequin 20 procent korting op alle ti-tels online, en soms gratis verzending. Toch is Harlequin voorzichtig met promotie van de online shop, ook om de samenwerkingsverbanden met online retailers niet in gevaar te brengen.
(bron: Reuters en Wired)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid