Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweederde tv-tijd is in EU gemaakt

De ongeveer duizend televisiezenders in Europa tonen steeds meer programma's van eigen Europese bodem.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aandeel Europese programma's is gestegen naar bijna twee derde van de zendtijd, zegt EU-commissaris Viviane Reding (Media). Het aandeel nam toe van 63 procent in 2005 tot 65 procent in 2006. De Nederlandse zenders vertoonden zelfs een stijging van 66 naar 70 procent.

related partner content for mobile comes here

Waar vroeger Amerikaanse detectives als Hill Street Blues te zien waren, vertonen zenders nu Baantjer of zijn Britse collega Frost. Talkshows zoals 'De wereld draait door' en series als Voetbalvrouwen en 'Het leven van Jan Keizer na BZN' nemen ook toe.

Koploper is Polen. De inwoners daar keken ruim 80 procent van de zendtijd naar programma's die in Europa zijn gemaakt.Oost-Europese landen besteden gemiddeld evenveel zendtijd aan Europese programma's als zenders in West-Europese landen. 'Deze cijfers tonen dat de audiovisuele industrie in de EU vitaal is en dat alle EU-lidstaten zich even sterk inzetten voor culturele diversiteit', meent Europees Commissaris Viviane Reding.

Ze stelde dat de toename mede te danken is aan de EU-richtlijn 'Televisie zonder grenzen'. Die roept EU-landen op om het grootste deel van hun zendtijd te reserveren voor Europese producties (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in