Overslaan en naar de inhoud gaan

Trendonderzoek Dialoog Media: opmars contact via mobiel internet

De consumentenvoorkeur voor contact via mobiel internet neemt toe. Ook treedt de consument steeds liever via social media in contact voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit periodiek onderzoek naar kanaalvoorkeuren van de consument is voor de derde keer uitgevoerd door DDMA in samenwerking met 2organize, ANWB Media en PostNL. Een vergelijking met de vorige edities laat een paar opvallende uitkomsten zien.

related partner content for mobile comes here

De consument is zich er volgens de onderzoekers van bewust dat er steeds meer reclame-uitingen op social media verschijnen. Toch heeft zich bij de consument, gedurende de drie jaren van het onderzoek, geen voorkeur ontwikkeld om actief door organisaties via social media te worden benaderd.

E-mail en post blijven belangrijke kanalen in de dialoog tussen de consument en de organisatie. Editie 2012 laat zien dat de consument bij voorkeur via e-mail (35%) en post (25%) wordt benaderd door organisaties waar hij klant is. Hij ziet e-mail als een makkelijk, goedkoop en snel communicatiemiddel. Indien de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (21%), de folder (15%) of post (12%).

Nieuw in editie 2012 is de switch van kanaalvoorkeur tussen de oriëntatiefase en de aankoopfase van de customer activity cycle. Consumenten die zich bij voorkeur via post oriënteren, switchen ten opzichte van de andere dialoogmedia het meest naar een andere kanaalvoorkeur in de aankoopfase. Men switcht veelal naar de voorkeur voor een online aankoop (desktop/laptop). Consumenten die zich bij voorkeur online via de desktop/laptop oriënteren, switchen daarentegen het minst naar een andere kanaalvoorkeur in de aankoopfase. Die houden dus veelal de voorkeur voor online (desktop/laptop) om ook de aankoop te doen.

De sterkte van de kanaalvoorkeur van de consument verschilt per branche. Als voorbeeld: bij organisaties in de branches toerisme/recreatie en telecom/ICT heeft de consument als klant zijnde een uitgesproken voorkeur voor benadering via e-mail, terwijl hij door financiële instellingen juist liever per post wordt benaderd.

Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in het onderzoeksrapport ´Trendonderzoek Dialoogmedia – Editie 2012’ dat vanaf vandaag te bestellen is bij DDMA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in