Overslaan en naar de inhoud gaan

Topbestuurders 'vergeten' hun klanten en medewerkers

Klanten en medewerkers van internationale ondernemingen in Europa en de Verenigde Staten krijgen van de top weinig informatie. Dat terwijl…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een enquête van PricewaterhouseCoopers onder topbestuurders van grote ondernemingen. De bestuurders erkennen dat klanten en medewerkers er bekaaid af komen bij de verslaggeving. De helft van de ondervraagden werkt aan het transparanter maken van het bedrijf, maar de extra informatie is vooral bedoeld voor aandeelhouders en analisten.

related partner content for mobile comes here

Zij hadden al weinig te klagen. Met name analisten en ook activistengroepen krijgen meer aandacht dan uit oogpunt van hun belang voor de bedrijfsstrategie gerechtvaardigd is, stellen de bestuurders. ‘In zowel de Verenigde Staten als Europa vinden topbestuurders dat hun klanten en medewerkers strategisch gezien belangrijker zijn dan analisten en activisten. Toch krijgen klanten en medewerkers niet de informatie die ze nodig hebben, kwantitatief noch kwalitatief’, zegt R. Dekkers, lid van de raad van bestuur van PricewaterhouseCoopers.

Bestuurders schenken volgens Dekkers meer aandacht aan beleggers en analisten in de hoop dat zij invloed uitoefenen op belangrijke beleggingsbeslissingen. Onterecht, vindt hij. ‘Ondernemingen die denken datze de informatiebehoeften van klanten en medewerkers kunnen negeren, maken een grote vergissing. Juist de bedrijven die zich daarvan bewust zijn, kunnen een belangrijke en structurele voorsprong nemen op hun rivalen’,meent Dekkers.

Deze voorsprong blijkt al uit het onderzoek. Transparante ondernemingen hebben een hogere omzet dan hun concurrenten (21 procent in de VS, 40 procent in Europa). Ze overwegen bovendien belangrijke kapitaalinvesteringen en hechten meer belang aan informatietechnologie.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in