Overslaan en naar de inhoud gaan

Te weinig ‘gezond’ in Nederlandse lunchtrommel

Hoewel ouders zeggen dat ‘gezond’ een belangrijk criterium is bij het samenstellen van de lunch van hun kind, blijkt het in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek naar de ontbijt- en lunchgewoonten van 4 tot 12-jarigen, dat onderzoeksbureau Motivaction deed in opdracht van Stegeman.

related partner content for mobile comes here

Ouders zeggen wel hun kind een gezonde lunch mee te willen geven, maar in de praktijk blijkt broodbeleg vooral lekker te moeten zijn. Chocoladepasta, hagelslag en vlokken zijn verreweg het populairste beleg. Het aandeel van hartig beleg (vooral kaas) stijgt wel met de leeftijd; in de bovenbouw, maar ook daar is zoet het populairst. Tussendoortjes op school komen ook veel voor; koek staat daarbij bovenaan, gevolgd door fruit.

Het meenemen van snoep zouden scholen moeten verbieden, vindt de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Zij raden aan brood dun te beleggen en zoet en hartig af te wisselen.
Hoe ouder het kind, hoe groter de invloed op de beslissing wat er in de lunchtrommel komt. Maar ook in de bovenbouw blijven ouders een rol spelen; slechts 10% van de kinderen beslist het helemaal zelf.

De meeste kinderen ontbijten, en dan meestal thuis. Een heel klein percentage ontbijt helemaal niet of alleen soms, en daaronder zijn opvallend veel onderbouwers (14%).
De uitslag van het onderzoek volgt kort op berichten in de media dat Nederlandse kinderen steeds meer lijden aan overgewicht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in