Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertrouwen in economie op dieptepunt

Consumenten verliezen na een lichte opleving eind 2002 snel weer hun vertrouwen in de Nederlandse economie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het consumentenvertrouwen is deze maand gedaald tot onder het laagste niveau van 2002. Begin jaren tachtig was Nederland voor het laatst zo somber. Consumenten zijn vooral pessimistischer over de economische toestand in Nederland. Ook stellen ze grote aankopen vaker uit, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2002 zakte vrijwel het hele jaar de consument de moed steeds verder in de schoenen. In september bereikte het vertrouwen een dieptepunt. Toen was Nederland zelfs nog iets somberder dan in 1993, de laatste periode van economische teruggang. Het vertrouwen lag toen op het niveau van 1983, toen Nederland in het staartje van een recessie zat. Het CBS leidt het vertrouwen af uit een ondervraging van duizend personen. Die krijgen vragen over het economische klimaat en hun bestedingspatroon. De uiteindelijke stemming kwam in januari uit op minus 34. In oktober was dat minus 33. Na correctie voor seizoensinvloeden is het pessimisme nog groter: minus 36 (ANP).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in