Overslaan en naar de inhoud gaan

Non-profitsector grootste adverteerder

De non-profitsector budgetteerde in 2002 aanzienlijk ruimer voor media-uitgaven dan het bedrijfsleven. Verder blijken de meeste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel bedrijven nemen voor hun reclamebestedingen een percentage van de omzet (40% van de onderzochte bedrjiven) of baseren het budget op de resultaten van het vorige jaar. (21%). Slechts in 19% van de gevallen spelen verkoopdoelstellingen de voornaamste rol. Daardoor is weinig te zeggen over de effectiviteit van campagnes. Verdeling van het budget naar producten en media worden vrijwel nooit vooraf gemaakt. De top-500 adverteerders budgetteerden in 2002 totaal 2,3 miljard euro voor reclame.

related partner content for mobile comes here

Opvallend daarbij is dat de non-profitorganisaties onder de top-500 adverteerders twee keer zoveel reclamebudget reserveerden als de gemiddelde adverteerder. De gemiddelde non-profitorganisatie had een jaarbudget van 12,5 miljoen euro; de gemiddelde adverteerder 6,4 miljoen.

Het onderzoek van h2d2 is onderdeel van een groter onderzoek naar het meten van resultaat van de marketingcommunicatie-inspanningen van de top-500 adverteerders. De resultaten laten een samenhang zien tussen de reclamebudgetten in 2002 en de bestedingen in het jaar ervoor.
Adverteerders blijken verder maar zelden een vaste verdeling van het budget naar medium te hanteren. Slechts 27% hanteert een vast budget voor met name tv en radio. Ook een vast budget naar deelmarkten wordt slechts door 31% gemaakt. De meeste adverteerders weten van tevoren dus nog niet waar ze hun geld aan gaan besteden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in