Non-profitsector grootste adverteerder


Veel bedrijven nemen voor hun reclamebestedingen een percentage van de omzet (40% van de onderzochte bedrjiven) of baseren het budget op de resultaten van het vorige jaar. (21%). Slechts in 19% van de gevallen spelen verkoopdoelstellingen de voornaamste rol. Daardoor is weinig te zeggen over de effectiviteit van campagnes. Verdeling van het budget naar producten en media worden vrijwel nooit vooraf gemaakt. De top-500 adverteerders budgetteerden in 2002 totaal 2,3 miljard euro voor reclame.
Opvallend daarbij is dat de non-profitorganisaties onder de top-500 adverteerders twee keer zoveel reclamebudget reserveerden als de gemiddelde adverteerder. De gemiddelde non-profitorganisatie had een jaarbudget van 12,5 miljoen euro; de gemiddelde adverteerder 6,4 miljoen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente Delft
Het onderzoek van h2d2 is onderdeel van een groter onderzoek naar het meten van resultaat van de marketingcommunicatie-inspanningen van de top-500 adverteerders. De resultaten laten een samenhang zien tussen de reclamebudgetten in 2002 en de bestedingen in het jaar ervoor.
Adverteerders blijken verder maar zelden een vaste verdeling van het budget naar medium te hanteren. Slechts 27% hanteert een vast budget voor met name tv en radio. Ook een vast budget naar deelmarkten wordt slechts door 31% gemaakt. De meeste adverteerders weten van tevoren dus nog niet waar ze hun geld aan gaan besteden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid