Stunten met prijs levert weinig op
'Twee halen één betalen', of: 'tijdelijk halve prijzen'. daar verleid je klanten mee. Maar of retailers er zelf ook van profiteren is nog maar de vraag. Stunten met prijzen kan weliswaar voor flink wat extra omzet zorgen, op de lange termijn is het voordeel voor de winkelier meestal gering. Nieuwe kopers trekken doet zo'n actie ook maar tijdelijk, want na afloop ervan valt de verkoop onmiddellijk terug. En dan nog is het de vraag wat precies moet worden verstaan onder 'nieuwe' klanten: klanten die voor het eerst een bepaald product kopen, consumenten die een keer een ander merk uitproberen of mensen die nog niet eerder klant waren?
Is een prijsactie dan misschien goed voor het opbouwen van merkentrouw? Nauwelijks, zo blijkt uit onderzoek. De doorgewinterde consument is nu eenmaal geneigd de krenten uit de pap te pikken en verder gedraagt hij zich zo promiscue als maar kan. Niks loyaliteit dus. Kortom: prijsstunten kan voor de nodige beweging zorgen in de voorraad en in het koopgedrag van de klant, maar het is bepaald geen instrument voor 'long term brand building'.
<#FONT SIZE=1>Bron: Admap.<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid