Jeugd rookt minder door anti-teksten
Van alle rokende Nederlanders zegt bijna 9 procent minder vaak een sigaret op te steken, sinds de waarschuwingen op de pakjes staan. Dit blijkt uit twee onderzoeken van onderzoeksbureau NIPO, in opdracht van voorlichtingsbureau Defacto. Sinds een halfjaar zijn sigarettenfabrikanten verplicht om gezondheidswaarschuwingen als 'roken is dodelijk' groot af te drukken op sigarettenpakjes. Het is voor het eerst dat het effect van deze teksten is onderzocht. Het NIPO ondervroeg gedurende een halfjaar ruim 2300 rokende Nederlanders en hield een aparte steekproef onder ongeveer driehonderd jongeren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar. Uit de onderzoeken blijkt volgens de Volkskrant dat de teksten vooral invloed hebben op rokers die aangeven dat ze ooit willen stoppen. 'Voor rokers die nooit willen stoppen maakt het allemaal niet veel uit', aldus het onderzoeksrapport. Sterker nog, 20 procent van de rokers die niet van zins zijn om te stoppen, raakt juist minder gemotiveerd om zelfs een poging te ondernemen. In totaal is 16 procent wél gemotiveerd om met roken te stoppen. Volgens directeur Trudy Prins van Defacto blijkt uit de resultaten dat de aantrekkelijkheid van roken minder is geworden. Zij is vooral blij met de effecten die de teksten hebben op jongeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid