Overslaan en naar de inhoud gaan

Jeugd rookt minder door anti-teksten

Ongeveer eenderde van de rokende jongeren tussen de 13 en 18 jaar is minder gaan roken door de waarschuwingsteksten op pakjes sigaretten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van alle rokende Nederlanders zegt bijna 9 procent minder vaak een sigaret op te steken, sinds de waarschuwingen op de pakjes staan. Dit blijkt uit twee onderzoeken van onderzoeksbureau NIPO, in opdracht van voorlichtingsbureau Defacto. Sinds een halfjaar zijn sigarettenfabrikanten verplicht om gezondheidswaarschuwingen als 'roken is dodelijk' groot af te drukken op sigarettenpakjes. Het is voor het eerst dat het effect van deze teksten is onderzocht. Het NIPO ondervroeg gedurende een halfjaar ruim 2300 rokende Nederlanders en hield een aparte steekproef onder ongeveer driehonderd jongeren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar. Uit de onderzoeken blijkt volgens de Volkskrant dat de teksten vooral invloed hebben op rokers die aangeven dat ze ooit willen stoppen. 'Voor rokers die nooit willen stoppen maakt het allemaal niet veel uit', aldus het onderzoeksrapport. Sterker nog, 20 procent van de rokers die niet van zins zijn om te stoppen, raakt juist minder gemotiveerd om zelfs een poging te ondernemen. In totaal is 16 procent wél gemotiveerd om met roken te stoppen. Volgens directeur Trudy Prins van Defacto blijkt uit de resultaten dat de aantrekkelijkheid van roken minder is geworden. Zij is vooral blij met de effecten die de teksten hebben op jongeren.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in